måndag 3 februari 2020

Månadsrapport Januari

Nytt år och nya möjligheter eller vad man nu säger men det mesta är sig likt och allt rullar på som vanligt igen. Jag hade några extra lediga dagar runt jul och nyår så ledigheten blev lite längre än ett normalt år. Det märkte jag när det var dags att börja jobba igen och jag har inte mått så dåligt på länge. De första veckorna var en mardröm men nu börjar det bli lite bättre. Tydligen så blir det värre att börja jobba ju längre jag varit ledig.

Precis som förra året så funderade jag på om jag ska fortsätta med månadsrapporter. Jag vet att en del gillar dem men andra inte tycker de är så intressanta. Det finns en hel del bloggar nu för tiden så det blir ett antal månadsrapporter i flödet i början av varje månad. Jag kom ändå fram till att jag tycker det är ganska kul att kunna jämföra mot tidigare år så jag fortsätter ett år till. Om man inte tycker det är intressant så behöver man inte läsa just det inlägget.





Inkomster: 34 209 kr

Lönen var lite högre än en normal månad. Det var semesterersättning från ledigheten runt jul som bidrog med de extra pengarna. Det börjar närma sig lönesamtal på jobbet så förhoppningsvis så kan lönen öka även i år. Mina förväntningar på lönehöjningen är rekordlåga så det blir troligen ingen stor höjning.

Utgifter: 12 252 kr

Utgifterna var som vanligt lite högre i januari. Det är några årliga räkningar som ska betalas och kreditkortsräkningen avser december månad där julklappar och annat inhandlades. Jag behövde också förnya mitt körkort vilket kostade några kronor. Jag hoppas det blir lite lugnare när det gäller utgifter i februari.

Utdelningar: 7 657 kr

Årets första utdelningar summerades till 7 657 kr för januari vilket är 43% mer än samma månad förra året. Jag hade några utdelningar som jag väntade på i december som jag i stället fick nu i januari. Därför var utdelningarna lite högre än vad jag räknade med. Ungefär 9 800 kr förväntar jag mig att det trillar in i februari.

Flera bolag har rapporterat och föreslagit utdelning för 2020 och jag har uppdaterat mina siffror. Swedbanks sänkning sved förstås en del men höjningarna från andra bolag som Investor och Castellum, samt den ökade utdelning jag fick när jag köpte aktier i januari, gjorde ändå att prognosen ökade med några hundralappar.

Årets mål för utdelningar är 170 000 kr och det tror jag inte ska var några problem att klara.

Portföljen: 2.14 %

Förra året var ett mycket starkt börsår och det har fortsatt i januari. Min portfölj gick upp 2.14% och var värd 2 811 201 kr vid månadsskiftet. Jag börjar närma mig tre miljoner och kommer nå det under året om inte börsen kraschar helt.

Mitt konto hos Avanza fylldes på med 25 000 kr men mitt buffertkonto fick inget. Jag fortsätter att köpa aktier och i januari så blev det påfyllning i befintliga innehav så som Enbridge, EPR Properties och Telia.

2 kommentarer:

  1. Hallå MN, så din prognos är 3 mkr o 170 tkr vilket bör betyda att din totala DA ligger runt 5.5%, korrekt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer ganska bra. Jag har lite pengar i fonder också som inte ger några utdelningar men räknas in i det total värdet så direktavkastningen om man bara räknar aktierna är lite högre, närmare 6%

      Radera