torsdag 20 februari 2020

3 miljoner

I går så var det ytterligare en stark börsdag och portföljen gick upp tillräckligt för att passera tre miljoner. Börsen fortsätter att rusa uppåt så det var bara en tidsfråga innan det skulle ske. Jag har sett fram emot detta en tid nu. Inte för att det gör så stor skillnad mot tidigare utan det är mest roligt att nå nya miljoner. Jag vet ju att det krävs bara en nedgång på börsen så är jag tillbaka under gränsen.


Första miljoner ska visst vara den svåraste och för mig tog det ungefär tio år av sparande och investeringar för att nå dit. Den andra miljonen nådde jag i maj 2018 vilket var två och ett halvt år efter den första. Den tredje miljoner gick alltså ännu snabbare och tog mindre än två år. Det hjälper förstås till att börsen gick upp med 30% förra året. Skulle vi haft en sur börs under några år så skulle det tagit betydligt längre tid.

Passera tre miljoner betyder egentligen inget och är som sagt mest en kul grej. Den enda fördelen skulle kunna vara att jag nu kan bli private banking kund hos Avanza. Jag har inte så jättestort behov av det men man får lite lägre avgifter och det är alltid bra. Jag väntar nog ändå en tid innan jag ansöker så att portföljen förhoppningsvis blir värd lite mer så jag har lite marginal. Det skulle inte vara så roligt och försöka och så får vi en dålig börsdag och jag går under gränsen igen.

När jag bestämde mig att målet med mitt sparade var att sluta jobba så var tre miljoner gränsen när jag tyckte att jag hade tillräckligt för att kunna säga upp mig. Det skulle visserligen vara underbart att sluta jobba redan idag och jag får erkänna att jag funderat på det då mina utdelningar redan täcker min utgifter. Men jag insåg för länge sedan att jag behöver ha ett större kapital innan jag kan sluta jobba. Så det blir ingen större skillnad och jag fortsätter spara som jag alltid har gjort.

6 kommentarer:

  1. Stort grattis till nya milstolpen. Jag rekommenderar att bli PB kund direkt. Det är först när du kommer ner mot 2.6-2.7 miljoner som du blir nedgraderad igen. Även om du skulle bli det är det inte så mycket som händer. Är ju bra att spara lite på courtage över tid. Sen känns det ju lite roligare att vara PB-kund istället för att vara vanlig kund :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      Då får jag kolla på att bli PB redan nu för som du säger så gör det inte så mycket att bli nedgraderad.

      Radera
  2. Stort grattis, varje ny miljon är kanon och from 3 mkr börjar portföljen kännas ordentlig tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      Ja, det alltid extra roligt när man når en ny miljon. Jag tycker redan det har känts ett tag nu att det handlar om lite mer pengar än tidigare. Det blir rätt stora belopp upp och ner när börsen svänger.

      Radera
  3. Men stort grattis! Visst är den en underbar känsla att se investeringarna växa och växa på ett nästan overkligt sätt. Vad är din summa om jag får fråga? Hur mycket tycker du att du behöver ha innan du kan kliva av ekorrhjulet och leva tryggt och bekvämt på ditt kapital?

    Ha en fin kväll!

    Mvh, Anneli


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      Det är härligt att se att pengarna växer även om det gick åt andra hållet idag.

      Jag har ingen speciell summa när det gäller värdet på portföljen utan tittar mer på utdelningarna. Jag vill gärna ha ungefär 20 000 kr i månaden i utdelningar för att jag ska klara mig bra. Även om jag når den summan så kommer jag inte sluta jobba helt utan fortfarande försöka tjäna lite pengar på småjobb. Det är heltidsjobbet jag vill slippa och bara kunna göra det som jag känner för och även kunna välja att inte jobba alls om det är vad jag vill.

      Radera