onsdag 5 februari 2020

Sålt Data Respons

I dag sålde jag mitt bästa innehav i portföljen när norska IT-bolaget Data Respons fick lämna. Sedan jag köpte mina aktier i bolaget under 2016 så har den gått upp 255% vilket är överlägset bäst i portföljen. Jag har även fått lite utdelningar under åren så det har varit en mycket bra affär.


Så varför sålde jag?
I december förra året så la belgiska Akka Technologies ett bud på Data Respons på 48 norska kronor per aktie. En del är lite besvikna på priset och tycker det kunde varit högre så det är inte säkert att budet går igenom. Det måste godkännas av en viss andel (90%) men både ledning, styrelse och en ganska stor del av aktieägarna har redan accepterat.

Min plan var i så fall att vänta till köpet går igenom och aktierna omvandlas till pengar eftersom jag då slipper courtage. Aktien har handlats runt 48 NOK sedan budet kom men idag så gick den upp några ören till vilket gjorde att jag fick mer pengar genom att sälja aktierna på börsen trots courtage och avgifter för valutaväxling.

Jag har inte handlat upp alla pengarna ännu men jag gjorde ett större köp i kanadensiska banken Bank of Nova Scotia. Jag köpte även lite mer Enbridge och EPR Properties. Eftersom direktavkastningen på Data Respons var ganska låg, när pris stigit så kraftigt, så ökade utdelningarna i portföljen nu när jag i stället växlade över till lite andra innehav med högre direktavkastning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar