tisdag 14 januari 2020

Utdelningstillväxt

Utdelningarna för det nya året har redan börjat trilla in och några bolag har redan meddelat att de tänker öka utdelningen. Nu dröjer det inte länge tills de svenska bolagen kommer med sina årsrapporter och förslag på utdelningar.

Min utdelningar ökar varje år mest på grund av att jag hela tiden köper fler aktier. Det är dock lika viktigt att de aktier jag redan har delar ut mer och mer pengar varje år och utdelningarna växer. När jag sedan slutar jobba och inte kan köpa nya aktier i samma utsträckning så blir det ännu viktigare att utdelningarna ändå ökar. Eftersom jag har många bolag i portföljen så finns det alltid några som sänker utdelningen och några som höjer. Det som räknas är att den totala summan hela tiden ökar.




Jag håller hela tiden reda på utdelningstillväxten i portföljen och jag räknar ut den på följande sätt. Jag tar antalet aktier som jag har och räknar ut hur mycket utdelningar jag får baserat på bolagens utdelningar för 2019. Sedan räknar jag ut samma summa baserat på bolagens utdelningar för 2018 som jag sedan jämför med. Detta betyder att det påverkar mer vad som händer i de bolag där jag har störst andel av portföljen. Nu har vi ett nytt år och jag kan därför se hur det gick 2019. Detta är siffrorna för de senaste 5 åren:

2019   3.72%
2018   2.18%
2017   5.72%
2016   6.30%
2015   9.19%

Mitt mål är att utdelningarna ska växa med minst 3% varje år och som ni kan se så har jag klarat det alla år förutom 2018. Förra året slutade med en utdelningstillväxt på 3.72% vilket jag tycker är godkänt. Detta året är mina förhoppningar inte så stora eftersom flera bolag redan meddelat att de kommer att sänka utdelningen. Detta har jag redan skrivit om här. Visst finns det andra bolag som kommer att höja utdelningen men jag tror det blir svårt att nå en utdelningstillväxt på över 3% även detta året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar