lördag 4 januari 2020

Månadsrapport December

Det återstår en månadsrapport för december innan jag helt kan lämna 2019 bakom mig. December innebar många lediga dagar vilket var precis vad jag behövde. Nästa vecka är det dags att gå tillbaka till jobbet, något jag inte ser fram emot. Jag skulle gärna vara ledig några veckor till.

Denna gången kommer jag förutom att summera hur det gick i december även att kolla på året som helhet.





Inkomster: 33 344 kr

Inkomsten har varit konstant under hela året och så även i december. Jag har inte missat många dagar på jobbet under året så pengarna rullar in varje månad.

Utgifter: 9 903 kr

Det blev ingen större skillnad på utgifterna i december mot någon annan månad även om det var jul. Jag köper några julklappar men annars så blir det inte så mycket extra så det blir ungefär som en vanlig månad.

Jag har skrivit många gånger att mitt mål är att utgifterna ska i genomsnitt vara under 10 000 kr i månaden. När jag summerar året så blev det ännu en gång retfullt nära då snittet landade på 10 015 kr. Året innan så blev snittet 10 162 kr så det är en liten förbättring. Räknar man in inflationen och att t.ex. hyra och mat har blivit dyrare så är jag väldigt nöjd med att utgifterna ändå är lägre än förra året.

Utdelningar: 5 221 kr

Utdelningarna blev 5 221 kr i december vilket är 43% mer än samma månad förra året. December är en av de sämre utdelningsmånaderna på året.

Totalt så fick jag 146 330 kr i utdelningar, 26% mer än året innan men under mitt mål på 150 000 kr. Jag var lite försiktig när jag satte mitt mål för 2020 eftersom jag räknar med sänkt utdelning från några bolag men jag hoppas att jag får 170 000 kr detta året.

Januari är den sämsta utdelningsmånaden på hela året och jag räknar med ungefär 5 500 kr.

Portföljen: 2.93 %

Portföljen gick också plus i december och avslutade ett fantastiskt börsår. Totalt var portföljen värd 2 716 503 kr vid månadsskiftet. Total har portföljen ökat med 714 994 kr under året.

Jag köpte även aktier i december där mycket av pengarna gick till att fylla på i EPR Properties.

Jag förde över 20 000 kr till Avanza men inget till mitt buffertkonto. Mitt mål var att spara 250 000 kr och det slutade med att jag förde över 240 000 kr till Avanza och ökade mitt buffertkonto med 46 000 kr så det målet har jag nått. Under 2020 så är målet att spara 280 000 kr.


Bloggen

Inte mycket aktivitet på bloggen i december.

6 kommentarer:

  1. Underbar utveckling! Jag drömmer om att ha 1-2 MSEK på kontot, hur känns det? Klarar du börskrasch? Säljer du av då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ett mycket bra år. Självklart är det roligt med lite pengar på kontot men det var bara första miljonen som kändes speciell. Jag har inga planer att sälja något om börsen kraschar utan ser det som ett bra läge att köpa mer.

      Radera
  2. Grattis till ett bra år och en rejält hög utdelningssumma som nästan nådde 150 tkr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack
      Även om jag inte nådde mitt mål så är jag ändå nöjd med utdelningarna.

      Radera