onsdag 20 november 2019

Utdelningssänkningar

Utdelningsåret börjar lida mot sitt slut och jag sitter och räknar lite på vad jag kan tänkas få nästa år. Detta är något jag tycker är otroligt roligt och något jag gör varje månad men lite extra kul är det när man får spekulera för kommande år.

Utdelningarna brukar växa varje år men det finns vissa orostecken efter att några bolag aviserat en sänkning av utdelningen nästa år. Först var det Swedbank som i våras meddelade att de ändrar sin utdelningspolicy och därmed sänker utdelningen. Sedan under hösten så meddelade även Nordea att utdelningen sänks och då följde även Sampo med. Dessa tre utgör några av mina största innehav så det kommer förstås att påverka den totala utdelningen.

Trots sänkningen så har samtliga fortsatt en fin direktavkastning så det kommer ändå att trilla in en hel del pengar. Som tur är så har jag många bolag i portföljen så även om dessa är bland mina största innehav så utgör de inte en jättestor andel av totala portföljen . Det finns andra bolag som också kommer dela ut mindre t.ex. Ocean Yield och även Kindred förväntas sänka utdelningen.




Jag räknar ändå med mer utdelningar nästa år eftersom det finns andra bolag som kommer att höja utdelningen. För t.ex. Investor och Castellum så skulle jag bli mycket förvånad om det inte blir höjd utdelning. Sedan har jag investerat mer pengar under året som ger mig utdelningar nästa år och jag kommer även hinna trycka in mer pengar under början av nästa år vilket ger mig utdelningar redan första året.

Mitt mål har alltid varit att utdelningstillväxten i portföljen ska vara minst 3%. Det vill säga att utdelningarna för mina befintliga innehav ska växa med 3%. Det har jag lyckats överträffa de senaste åren men på grund utdelningssänkningarna så är jag glad om det blir någon utdelningstillväxt över huvud taget nästa år.

Så hur mycket utdelningar kommer jag att få nästa år. Detta året är inte slut än men om det inte händer något exceptionellt så blir årets totala utdelning runt 148 000 kr. Nästa år så är målet som jag siktar på 170 000 kr vilket i så fall är en ökning med 14%. Det är en mindre ökning från föregående år än vad jag haft de senaste åren men ändå något jag kommer var nöjd med om jag lyckas med.

4 kommentarer:

  1. Sänkningar inträffar ibland. Jag tror att en bra taktik är att ligga viktad över flera sektorer för att dämpa variationerna sett över tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eftersom jag har många innehav så är jag van vid sänkningar. Skillnaden denna gången var att flera av mina största innehav sänkte samtidigt.

      Radera
  2. Riktigt skapliga utdelningssummor du kommit upp i, ligger en bra bit efter men kämpar på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar bli fina summor som kommer in hela tiden. Det blir så när man stoppar in mer pengar varje månad och portföljen får växa till sig.

      Radera