tisdag 21 januari 2020

Allt ska vara hållbart

Det är väl ingen som missat att hållbarhet är ganska populärt just nu. Det var framförallt under förra året som det tog fart och alla började prata om hållbarhet. Jag har inget emot hållbarhet men tycker ofta att sådan här saker har en förmåga att spåra ut eftersom det verkar vara viktigare att hänga med i vad som är populärt än att verkligen göra någon skillnad.

I reklam eller presentationer från företag så ska nu för tiden alltid ordet hållbart med på något sätt. Betyder det att alla företag helt plötsligt har ändrat sin verksamhet för att bli mer hållbara eller är det bara så att de vet att hållbart är populärt och är rädda för att få en dålig rykte. Jag tror mer på det andra alternativet.

Ett annat problem är att hållbarhet är ett ganska brett uttryck och kan innefatta mycket. Vissa bolag kanske inte ses som hållbara när det gäller t.ex. miljö men frågar du dem själva så anser de att de arbetar hållbart eftersom de utgår från något annat område. Så beroende på hur du ser på det så kan antingen de flesta bolag anses hållbara eller så är inget det.




Avanza har infört hållbarhetsdata på sina fonder där man kan se "en bättre helhetsbild över fler hållbarhetsaspekter". Jag har ingen riktigt nytta av den informationen men det finns säkert någon som har. Man får förstås investera hur man själv vill men jag baserar inte några av mina investeringsbeslut på om fonder eller företag är hållbara eller inte. Det finns både bra och dåliga företag som arbetar hållbart så att bara köpa baserat på deras hållbarhetsaspekter tycker jag inte är någon bra ide. Mitt mål är att få så bra avkastning som möjligt på mina pengar som jag investerar sedan får det vara vilket företag och bransch som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar