fredag 27 april 2018

Inköp April

I förrgår kom lönen och det var återigen dags att köpa aktier. I vanliga fall brukar det vara lätt att hitta något att köpa men denna gången var det lite svårare. Den svenska kronan har blivit svagare vilket gjort att det blivit dyrare att köpa utländska aktier. Egentligen så spelar inte valutakursen så stor roll för ett enskilt köp eftersom det ändå är en ganska liten del av portföljen, men det tar emot att köpa när t.ex. en euro nu kostar runt 10.40 kr. Därför blev det stort fokus på svenska aktier denna månaden och detta köpte jag:

Castellum


Nordea


Swedbank


Skanska


NCC


Boston Pizza Royalties Income Fund



Månadens största köp blev utan tvekan Castellum som rapporterade för någon vecka sedan och var stabila som vanligt. Castellum känns som ett säkert val i portföljen och jag vill gärna öka på antalet aktier ganska mycket de kommande månaderna.

Jag kunde inte heller hålla mig från att köpa lite mer bank även om jag redan äger en hel del. Denna gången blev det mer Swedbank och Nordea eftersom jag tycker båda har ett attraktivt pris och fin direktavkastning.

Det blev också påfyllning i byggbolagen Skanska och NCC. Jag köpte även lite NCC för utdelningarna i mitten av månaden, och nu blev det alltså ytterligare några aktier. NCC gick upp en del efter rapporten så det blev lite dyrare än planerat.

Månadens enda utländska köp blev några aktier i Boston Pizza Royalties Income Fund för att jämna till antalet något.


Köpen ökar min årliga utdelning med 1 869 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar