torsdag 12 april 2018

Deklaration

Jag spenderade lite tid igår kväll till att lämna in min deklaration. Som vanligt så gick det mycket snabbt eftersom jag inte har några avdrag eller gör några ändringar, och förra året gjorde jag heller inga aktieaffärer på vanligt aktiekonto.

Förra året fick jag betala lite pengar till Magdalena Andersson, och jag räknade med ungefär samma detta året, därför blev jag glatt överraskad när det visade sig att jag får tillbaka 1300 kr.




Det som räddade mig var avräkning av utländsk skatt på utdelningar på mitt ISK. Jag har några av mina utländska innehav på ett investeringssparkonto och dessa betalar utdelning som det dras 15% källskatt på. Dessa pengar får jag sedan dra av (görs automatiskt) på min skatt på deklarationen året efter.

Det finns dock vissa begränsningar på hur mycket utländsk källskatt man kan få tillbaka. Om man inte har överskott av kapital, t.ex. om man har massa lån, så kan man få max 500 kr tillbaka även om det drogs mer utländsk källskatt än så. Därför rekommenderas det alltid att ha svenska innehav på ett investeringssparkonto och utländska i en kapitalförsäkring. Eftersom jag inte har några lån så får jag tillbaka all dragen källskatt vilket täckte stora delar av skatten på mitt ISK.

Om man var snabb med att deklarera så kunde man få skatteåterbäring redan i april. Jag hade inget större behov av att få tillbaka pengarna redan nu i april utan kan vänta till i sommar. Tydligen så hade vissa andra svårt att vänta för när skatteverket hade tekniskt problem som gjorde att några fick vänta en vecka extra så fylldes tidningarna (om man nu kan kalla Aftonbladet för en tidning) med folk som "rasade" för att de inte fick sina pengar. Måste man förlita sig på skatteåterbäringen för att få ihop ekonomin så borde man nog se över vad man gör med sina pengar.

Som vanligt så ser många sin skatteåterbäring som en lottovinst och de konsumeras som aldrig förr. Man får lite extra pengar i handen och första tanken är att köpa en ny TV, annan hemelektronik eller något annat onödigt. Nu får jag inte så mycket pengar tillbaka men konsumera kommer jag definitivt inte att göra. Självklart kommer pengarna i stället att gå till ett par ny aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar