torsdag 5 mars 2020

Månadsrapport Februari

Februari passerade snabbt och det mest bestående minnet var väl den ordentliga nedgången på börsen. Värdet på mina aktier minska drastiskt på bara några dagar vilket självklart aldrig är roligt. Min strategi är att investera på lång sikt så jag lägger inte så stor vikt vad som händer på börsen just nu utan kör på som vanligt och investerar i slutet av månaden när lönen kommer.





Inkomster: 34 041 kr

Det blev ingen stor skillnad på inkomsten i februari. Jag var sjuk några dagar och var tvungen att stanna hemma men det syns först på nästa lön. Jag gillar inte att förlora lön på sjukdagar och försöker gå till jobbet även om jag är lite krasslig men ibland så finns det inget alternativ och man måste stanna hemma.

Utgifter: 8 915 kr

Utgifterna var äntligen lägre igen efter de dyra månaderna december och januari. De månader när jag inte har några speciella räkningar att betala utan bara det nödvändiga så är jag väldigt nöjd med nivån på mina utgifter.

Utdelningar: 8 738 kr
Totalt: 16 396 kr

Utdelningarna stannade på 8 738 kr under februari vilket är 23% sämre än samma månad förra året. Skillnaden beror som tidigare på att bolagen delar ut vid olika tider varje år och ibland när det sker precis vid månadsskiftet så kan det hända att det blir olika månader från år till år. Total har jag nu fått 16 396 kr under året.

Min utdelningsprognos fick ordentligt med stryk under februari när flera bolag valde att sänka utdelningen i år. Detta var väntat men det blev kanske lite mer än vad jag räknat med. Totalt minska prognosen med 5 000 kr trots att jag som vanligt köpte mer aktier som ökade utdelningen.

Nu i mars börjar utdelningssäsongen på allvar och det trillar in utdelningar var och varannan dag. I mars så räknar jag med ungefär 19 000 kr i utdelningar.

Portföljen: -6.65 %

Precis som de flesta andra så påverkades min portfölj av den kraftiga börsnedgången och den gick ner med 6.65% under månaden. Portföljen nådde äntligen gränsen på 3 miljoner som jag sett fram emot under lång tid men glädjen blev kortvarig och efter det så gick det bara utför. Vid månadsskiftet var portföljen värd 2 651 870 kr.

Jag förde över 25 000 kr till Avanza och då blev det inget över till buffertkontot denna månaden heller.

Trots oron på börsen så köpte jag aktier även denna månaden och det blev främst påfyllning i bl.a. Bank of Nova Scotia och Telia.

1 kommentar:

  1. Härligt med månader då utgifterna hålls på ett minimum. Bra inflöde på utdelningarna redan ju!

    SvaraRadera