söndag 1 mars 2020

Perspektiv på börsnedgången

Ingen har väl missat att det varit turbulent på börsen i veckan och att det gått ner ordentligt. Som vanligt så är det krigsrubriker i tidningarna som "börsen i fritt fall" och "så räddar du dina sparpengar". Det är konstigt att det är inte liknade rubriker när börsen går åt andra hållet.

Det är förstås inte roligt att se värdet på sina aktier går ner men jag tycker man måste se det hela i ett större perspektiv. Börsen kommer alltid att gå upp och ner men skillnaden nu är att det varit kraftiga rörelser på kort tid och då är det lätt att bli orolig. Har man planer att använda sina pengar till annat den närmaste tiden så ska man inte ha dem placerade i aktier på börsen från första början.



Innan nedgången så hade börsen startat året med att gå upp och förra året var ett väldigt bra börsår med en uppgång på nära 30%. Detta verkar alla ha glömt bort den senaste veckan. Även i min portfölj så har det gått ner i veckan och årets uppgång är borta och jag är nu tillbaka på samma nivåer som i december. Redan då så tyckte jag att det var dyrt på börsen men nu när jag är tillbaka där efter nedgången så tycker jag att det finns flera bolag som känns billigare.

Jag tycker man ska se på börsen under en längre period och då är veckans nedgång inget speciellt utan bara en tillbakagång från tidigare närmast absurda nivåer. Det är mycket möjligt att börsen fortsätter att gå ner den närmaste tiden men oavsett vad tidningsrubrikerna säger så är dina sparpengar inte i någon fara. Så länge du har investerat i stabila bolag från början så kommer börsen så småningom att vända upp igen. När börsen faller så som den ha gjort den senaste veckan så dras alla bolag med, även de som inte påverkas av coronaviruset.

Min strategi är att äga aktier på lång sikt och köpa mer varje månad oavsett vad börsen gör. Då behöver man inte oroa sig även om det faller kraftigt utan se det som en möjlighet att kunna köpa billigare.

4 kommentarer:

  1. Håller helt med dig i vad du skriver, det är bara att bita ihop tills vändningen kommet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta blåser också över till slut men det kan nog ta längre tid än jag först trodde.

      Radera
  2. Det ligger mycket i det du skriver. Även om den kraftiga turbulensen på börsen känns jobbig är den något som kommer att dyka upp då och då. Upplevelser som denna är en lärdom om börsens olika ansikte. Ibland är den sur men sett över tid är den mest glad. Därav att långsiktighet ger trygghet.

    Mvh,

    Atlas Investo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man varit med lite längre och upplevt finanskrisen och it-bubblan så är detta inte något nytt. Det finns dock en hel del nya på börsen som bara upplevt en kraftig uppgång och då blir det en större överraskning.

      Radera