onsdag 25 mars 2020

Inköp Mars

I tidigare inlägg så skev jag att jag tänkte vänta med att köpa aktier eftersom jag tror det tar ett tag innan vändningen kommer och att börsen kommer att gå ner mer. Detta håller jag fortfarande fast vid men när lönen idag kom in på kontot så blev suget att köpa aktier lite för stort. Jag har köpt aktier varje månad vid lön nu i över fem år utan undantag och den sviten vill jag inte bryta. Jag har handlat hela tiden när börsen stigit och när den var på topp så det skulle vara konstigt att inte köpa nu när börsen är nere i källaren.

Eftersom jag tro att börsen kommer att gå ner mer så valde jag ändå att handla lite försiktigt. Jag skickade över samma summa som vanligt till Avanza och så har jag fått lite utdelningar under månaden så jag valda att köpa aktier för ungefär halva summan. Resten av pengarna får ligga och vänta på bättre tider. Sedan har jag även pengarna på mitt buffertkonto som jag ska handla för så småningom. Detta valde jag att köpa denna gången:

Akelius Residential Property D


Castellum


Cibus Nordic Real Estate


Nobina






Största köpet och ett nytt innehav i portföljen blev Akelius Residential Property D. Jag ägde Akelius preferensaktie vilken var en av mina favoriter och besvikelsen var stor när de valde att lösa in den. Jag tittade på Akelius D redan då men tyckte den var för dyr och att det fanns bättre alternativ. Nu när börsen rasat så har även Akelius blivit billigare och jag får nu fin avkastning på mina pengar. Jag tror att Akelius kommer tillbaka till tidigare nivåer så småningom men det får gärna dröja ett tag så jag hinner köpa klart.

Nästa köp blev också fastigheter och favoriten Castellum. Jag har haft ett ojämnt antal aktier i Castellum under lång tid men inte köpt de där sista aktierna jag vill ha eftersom även här har det varit för dyrt enligt mig. Jag tror att även Castellum kommer klara sig bra genom krisen. Jag har nu köpt klart här och äger tillräckligt många aktier.

När jag ändå var inne på att köpa aktier inom fastigheter så köpte jag några Cibus Nordic Real Estate. De äger fastigheter inom livsmedelssektorn med t.ex. matbutiker och är det någon bransch som klarar sig hyfsat just nu så är det dem.

Sista köpet blev några fler aktier i Nobina. Jag tycker att även de borde klara sig bra i dessa dåliga tider och kollektivtrafiken borde återhämta sig snabbt när detta är över och folk behöver ta sig till jobbet igen.


Köpen ökar min årliga utdelning med 1 304 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar