söndag 15 mars 2020

Turbulent vecka

Ingen har nog missat att det varit en otroligt turbulent vecka i världen och det har förstås påverkat börsen. Man börjar längta tillbaka till när börsen gick upp eller ner någon procent per dag men nu handlar det i stället om tvåsiffriga svängning. Normalt brukar inte det som händer på börsen påverka mig så mycket men jag måste erkänna att när det går ner 10% på en dag och det lyser rött i portföljen så känns det hos mig också.




Flera i min närhet har frågat mig om man ska sälja sina aktier nu och mitt svar har alltid varit nej. Är man långsiktig så finns ingen anledning till att sälja nu när börsen redan gått ner så mycket. Visserligen kan börsen gå ner ännu mer men till slut så kommer det att vända även om det kan ta längre tid än vad jag först räknade med. Lyckades man sälja sina aktier innan raset så är det bara att gratulera men det är omöjligt att veta när vi var på toppen och folk brukar alltid sälja när det redan är för sent. Trots att jag sett värdet på mina aktier falla kraftigt så har jag inga som helst planer på att sälja utan i stället köpa.

Jag förde över pengar till Avanza under veckan och köpte aktier men det visade sig vara för tidigt eftersom det gick ner ännu mer efter det. Under förra året så byggde jag upp mitt buffertkonto för att ha vid tillfällen som detta och nu har jag bestämt mig för att köpa aktier för nästan allt. Det enda jag funderar på är när jag ska köpa.

De kommande månaderna så börjar utdelningarna trilla in på allvar och det är inte lång tid till nästa lön. Det gör att jag har rätt mycket pengar att köpa för den närmaste tiden. Jag tror tyvärr att börsen kommer att gå ner ännu mer och att vi inte sett de fulla ekonomiska konsekvenserna av viruset. Detta gör att jag funderar på att vänta med att köpa och i stället lägga pengar från utdelningar och lön på hög tills det stabiliseras lite. Problemet är att det är lika omöjligt att veta när vi nått botten men jag skulle vilja se att det börjar gå åt rätt håll men bekämpningen av viruset och att restriktionerna lättas innan jag börjar köpa.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Känner samma som du. Jag skulle tex vilja se det som sker i Syd Korea sker i Italien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har nog inte sett toppen ännu i Italien och framför allt inte i Sverige.

      Radera