torsdag 2 april 2020

Månadsrapport Mars

Mars är slut och det var en av de mest omtumlande månader som jag kan minnas. Var man än vänder sig så verkar det vara fullt kaos och man blir lätt deprimerad när man läser nyheterna. Det värsta är man inte vet hur länge det här kommer att pågå. Jag inser att även detta kommer att passera så småningom men jag räknar med att vi kommer ha de så här ett par månader till.

Förutom en börs som går ner och minskar värdet på mina aktier så är jag ändå inte så påverkad. Jag är friskare än på länge och jag har jobbet kvar så det mesta rullar på som vanligt. För egen del är jag inte så orolig utan det är mest personer runt om kring mig som jag tänker på.





Inkomster: 32 224 kr

Lönen var lite lägre än normalt eftersom jag var sjuk några dagar i februari. Vi har även haft lönesamtal på jobbet och det var ingen rolig tillställning men det skriver jag mer om i ett separat inlägg.

Utgifter: 9 264 kr

Utgifterna var låga även denna månaden. Jag spenderar inte så mycket pengar på t.ex. nöjen i vanliga fall heller men nu är den kategorin i budgeten nere på noll.

Utdelningar: 11 729 kr
Totalt: 28 125 kr

Utdelningarna för mars landade på 11 729 kr och jag har nu fått 28 125 kr totalt under året.

Utdelningarna för året är osäkra nu när många företag har omprövat sina beslut. Jag har uppdaterat min utdelningsprognos för de företag som beslutat att ställa in utdelningen men många har än så länge bara flyttat fram beslutet så vi får se vad som händer. Jag räknar med att flera av dem kommer att ställa in utdelningen helt.

April skulle i vanliga fall varit den bästa utdelningsmånaden för året men så lär det inte vara i år. Vi får se hur mycket det blir när månaden är slut.

Portföljen: -23.08 %

Börsen gick ner ordentligt i mars och det blev den blodigaste månaden hittills för portföljen. Total gick den ner 23.08% och portföljen var endast värd 2 117 905 kr i slutet av månaden.

Jag flyttade över 30 000 kr till Avanza men jag har bara handlat för en liten del av pengarna. Mitt buffertkonto fylldes på med 3 000 kr.

Det blev några nya aktier även i mars och främst då i fastighetsbolag. Jag plockade även in ett nytt innehav i Akelius Residential Property D.

2 kommentarer:

  1. Ändå härligt med så stor portfölj :) Kanske dags att börja leva på den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dröjer nog ett tag till innan jag kan leva helt på portföljen. Har planer på att först gå ner i arbetstid och leva delvis på portföljen. Det var innan virus och andra saker började härja fritt.

      Radera