onsdag 22 april 2020

Permitterad

Livet går vidare även nu i corona-tider och den största förändringen jag har gjort är att jag jobbar hemifrån. Enda nyheten är att jag numera jobbar mindre än normalt eftersom jag har blivit korttidspermitterad.

Företaget jag jobbar för går bättre än någonsin och det finns hur mycket som helst att göra. Företagets kunder finns dock i stor utsträckning i utlandet och det finns vissa indikationer på att detta kan ge problem framöver. Det börjat t.ex. att ta längre tid att få betalt än innan. Därför tar man det säkra före det osäkra och försöker dra ner på kostnaderna genom att korttidspermittera alla som jobbar i Sverige när den möjligheten dök upp.


Det är den lägsta nivån av korttidspermittering som gäller just nu. Vi går ner i arbetstid med 20% och minskar vår lön med 4%. För mig är detta inget problem utan jag tycker bara det ska bli skönt att jobba mindre och få lite mer ledigt. Jag hade gärna gått ner ännu mer i arbetstid om jag hade fått. Eftersom lönen bara minskar med 4% så påverkas min ekonomi minimalt. Det blir inte mycket mindre pengar per månad efter skatt.

Hur länge detta kommer att pågå vet jag inte och tills vidare gäller det bara resten av april men jag tror det kommer att fortsätta även i maj. Nu när det börjar bli varmare ute så är jag hellre ute och cyklar än sitter och jobbar så det får gärna vara så här ett tag framåt.

4 kommentarer:

  1. Gäller och se det positiva, jinxa
    inte dig själv för mycket bara.

    Även om det ser mindre och mindre
    troligt ut att regeringen skulle utlysa
    ett utegångsförbud nu när smittan redan
    har tagit sig in i princip överallt.

    Det är väl bara och rida ut stormen som
    gäller nu, enda olustiga som jag ser just
    nu med det här (förutom alla som dör såklart)
    är om huruvida smittan är naturlig eller om
    det är någon som kokat ihop den.

    Kina kommer ju vara dom som tjänar mest på det
    här oavsett hur det går men det skulle ju kännas
    sådär om dom samtidigt står bakom allt själva.

    Kanske bäst och inte ställa några frågor då
    tystnaden lär vara mer kompakt än deras mur.

    Hoppas på lite mer sol så att folk inte deppar
    ihop ännu mer än dom redan hunnit gjort av detta.

    Den psykiska ohälsan drabbar inte bara oss i
    investerarleden tyvärr och även om det bara är
    överflödspengar så känns det ju ändå fast
    man egentligen "inte" har rätt och klaga.

    Skänker en tanke till dom som har det värre.

    God hälsa och avkastning på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tar allt mer på psyket än vad jag först trodde.
      Allt kommer ju att ordna upp sig till slut så det gäller bara att härda ut.

      Radera
  2. Oxå korttidspermitterad trots att jag har lika lite/mycket att göra som innan Corona bröt ut. Men antar att även mitt företag ser sin chans att dra in lite "enkla" pengar. På mig och ett antal av mina kollegor. Men det ska bli skönt att jobba 1 dag mindre i veckan! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror många företag utnyttjar korttidspermittering även om de egentligen inte har behov av det.

      Jag ser också fram emot lite extra ledigt. Det kommer bli jobbigt att gå tillbaka till fulltid igen sedan.

      Radera