måndag 27 april 2020

Inköp April

I fredags var det dags för lön igen och då köpte jag som vanligt nya aktier. Jag är fortfarande osäker på om börsen har passerat botten för denna gången eller om det ska gå ner och om jag i så fall ska sätta de extra pengar jag har i arbete eller om man bör vänta lite till. Tillsvidare så avvaktar jag och köper bara för det som blir kvar av lönen som jag alltid gjort. Denna gången blev det:

Akelius Residential Property D


Cibus Nordic Real Estate


Sampo


Fortum


Telia






Det var inga avancerade analyser när jag skulle bestämma vad jag skulle köpa denna gången utan jag fortsätter att fylla på i bolag som jag tror klarar nuvarande kris utan större problem.

Jag köpte precis som förra månaden mer i fastighetsbolagen Akelius Residential Property D och Cibus Nordic Real Estate. Båda har gått upp en del sedan förra månaden men jag tycker fortfarande priset är rimligt. Innehavet i Akelius håller jag fortfarande att bygga upp till önskad andel av portföljen så där får gärna uppgången vänta lite tills jag har köpt klart.

Även de finska innehaven Fortum och Sampo fick en tillökning av aktier. Det var ett tag sedan jag köpte Sampo men till nuvarande pris så tycker jag det är ett bra köp. Jag vet inte om det är innehavet i Nordea som spökar för Sampo men på lång sikt så tror jag det blir bra. Fortum beslutade nyligen att, tvärt emot många andra bolag, dela ut pengar som vanligt detta året vilket jag gillar.

Det blev även några aktier i Telia som blivit billigare sedan förra månaden. Telia köpte rättigheterna till Champions League för en massa pengar och jag är osäker på hur det kommer att gå. Jag gillar fotboll och Champions League men ser inte fram emot att se det på Tv 4/C More. Hur mycket jag än gillar det så kommer jag inte skaffa något C More abonnemang och är det många som tänker likadant så har jag svårt att tro att detta blir en lönande affär.


Köpen ökar min årliga utdelning med 2 094 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar