lördag 21 december 2019

Pengar från Akelius

I går trillade pengarna från inlösen av Akelius preferensaktier in på kontot och jag fick köpa lite aktier igen. Akelius preferens var en av mina favoriter som förutom en viss kursökning gett mig en utdelning varje kvartal, så helst hade jag vilja haft kvar dem men det var förstås inget möjlighet till det. Jag hade inte behövt vänta på pengarna utan kunde ha sålt aktierna tidigare men då för någon krona lägre än vad jag fick nu samt så slapp jag courtage. Varje krona är viktig så därför väntade jag till de löstes in automatiskt.




Fokus på mina köp var svenska aktier eftersom jag vill behålla andelen aktier i portföljen som handlas i svenska kronor men jag hade svårt att hitta något att köpa så det blev även lite utländska aktier. Detta köpte jag för pengarna från Akelius.

Telia
En stor del av pengarna hamnade i Telia. Det var inte så länge sedan jag plocka tillbaka Telia i portföljen så det var mitt minsta innehav som jag nu fyllde på. Telia är en riktig tråkig aktie och jag förväntar mig ingen kursrusning men utdelningarna lär fortsätta att trilla in och det var den största anledningen till att jag köpte.

Resurs Holding
Näst största köpet var Resurs där jag också valde att fylla på mitt innehav. De svenska storbankerna har haft ett tungt år men nischbankerna har klarat sig bättre. Nu har jag tillräckligt med aktier i Resurs så det blir ingen mer påfyllning här.

Kindred
Kindred har inte varit min bästa investering men jag tycker aktien har gått ned mer än vad den borde. Jag är dock lite försiktig när det gäller köp av spelaktier och vill inte ha för stor andel av dem i portföljen så det blev bara några nya aktier.

Enbridge 
Jag valde även att köpa mer aktier i Enbridge som nyligen meddelade att de höjer utdelningen. Nästa utdelning är i februari nästa år så jag kommer att öka på mer i Enbridge till dess.

EPR Properties
Mitt senaste innehav i portföljen, månadsutdelaren EPR Properties fick också en slant. Detta är fortfarande ett litet innehav som jag håller på att bygga upp.

Direktavkastningen på mina nya köp ligger ungefär på samma nivå som Akelius preferens så den totala utdelningen förblir ungefär densamma.

På måndag så kommer lönen in på kontot så då blir det att köpa aktier igen för sista gången detta året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar