torsdag 17 oktober 2019

Utdelningar täcker utgifterna

Idag fick jag in lite utdelningar från NorthWest Healthcare Properties på mitt konto hos Avanza. Detta är inget uppseendeväckande eftersom det har jag fått varje månad nu under flera år. Det speciella var att med dessa pengarna så passerade årets utdelningar 120 000 kr vilket råkar vara den summan som mina utgifter ligger på per år. Det är första året som det händer så nu kan jag bocka av ytterligare en milstolpe där mina utdelningar helt täcker mina utgifter. Man skulle kunna säga att jag nu lever på mina utdelningar och sparar 100% av min inkomst.




Är jag ekonomiskt fri nu?
På den frågan får jag nog svara ja. Jag skulle inte behöva jobba en dag till och mina passiva inkomster i form av utdelningar skulle täcka mina utgifter. För mig är det något stort som jag har sett fram emot under lång tid. Eftersom det är några månader kvar av året som kommer ge mig ytterligare lite utdelningar så blir det även lite pengar över.

Ska jag äntligen sluta jobba?
Här är svaret tyvärr nej. Även om utdelningarna täcker mina utgifter så är det inte tillräckligt för att sluta jobba. När jag slutar jobba så vill jag kunna göra roliga saker som även kostar lite pengar och då måste jag har mer utdelningar som trillar in än vad jag har nu. Sedan vill jag även ha lite marginaler så att jag klarar mig även om utgifterna ökar eller om utdelningarna sänks. Det dröjer nog några år innan jag är där och tills dess så gäller det att fortsätta att spara och investera som jag gör nu.

Det känns ändå bra att veta att jag skulle klara mig om jag skulle förlora jobbet eller om något annat händer som gör att min inkomst försvinner.

14 kommentarer:

  1. Stort grattis till uppnådd milstolpe!

    mvh

    SvaraRadera
  2. Grymt jobbat, stort grattis till denna milstolpen!

    SvaraRadera
  3. Måste vara en fantastisk känsla och ett stort steg på vägen. Närmar mig själv denna punkt och ska bli skönt att nå den. Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det känns fint att äntligen ha nått hit.

      Radera
  4. Stort grattis. Precis så definierar jag ekonomisk frihet (2 nivåer): först täcka nuvarande totala kostnadsnivå, sedan ge även säkerhetsmarginal & nöjesmarginal.

    Jag har dock en bit kvar, men i år kommer jag täcka alla fasta kostnader* med mina 82.000 kr utdelningar och även detta är ett bra steg mot ekonomisk frihet!

    *Fasta kostnader: BR-avgift, bolån, el, försäkringar, studielån, abonnemang (bredband, tv, telefoner)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har vi samma definition av ekonomisk frihet.
      Att du kan täcka alla fasta kostnader med utdelningar är ett stort steg på vägen.

      Radera
  5. Passerade idag gränsen där utdelningarna täcker barnens fritidsaktiviteter. När man kollar på pengarna i den vinkeln så blir det mycket lättare att fortsätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att se det på det sättet och ha lite delmål. Annars kan det kännas som om målet är långt borta och man tappar motivationen.

      Radera
  6. Stort! Det måste vara en fantastisk känsla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en fin känsla. Man känner sig lite friare.

      Radera
  7. Det måste vara en skön känsla och jag tror att det blir än lättare nu att gå till jobbet varje dag och känna att jag kan sluta precis när jag vill. Det blir snart som i reklamen där du planerar semestern och drar ett streck med pennan framför chefen i kalendern över hela åren framöver...
    Lev och må

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns mycket bra men jag vet inte om det blir lättare att gå till jobbet. Jag behöver fortfarande en inkomst tills utdelningarna når en nivå så jag sluta jobba och leva det liv jag vill. Slutar jag jobba nu så måste jag ändå skaffa något nytt. Men du har rätt i att jag kan sluta precis när jag vill och jag är inte längre beroende av jobbet på samma sätt, bara den känslan är inte fel.

      Radera