måndag 21 oktober 2019

Förändringar i portföljen

En ny vecka har börjar som man nu ska försöka att ta sig igenom. Det blir lite lättare eftersom det kommer lön på fredag och jag får köpa nya aktier igen. Redan idag så gjorde jag några förändringar i portföljen när jag sålde några aktier och köpte några andra.

Sålt Holmen
Det var inte så länge sedan som jag plockade in Holmen i portföljen och aktien kostade då runt 190 kr. Jag tyckte det var ett bra pris och allt under 200 kr kändes köpvärt. Sedan dess har aktien gått upp en hel del och framför allt efter rapporten förra veckan. Aktien kostar nu runt 280 kr vilket jag inte tycker är så köpvärt längre. Holmen är ett fint bolag som jag gillar och vill ha i portföljen men mitt innehav var fortfarande litet eftersom jag inte hunnit bygga upp det till den nivån jag vill. Nu har jag i stället sålt alla aktier eftersom jag inte vill ha massa små poster i portföljen och jag inte är intresserad av att köpa mer på dessa nivåer. Det blev en fin vinst på 45% på en mycket kort tid. Holmen åker nu in på bevakningslistan och skulle vi få en nedgång så kanske jag köper igen.

Minskat Skanska
Jag har även minskat min innehav i Skanska när jag sålde 25% av mina aktier. Efter årsrapporterna så sålde jag NCC men behöll Skanska även om jag minskade ner mitt innehav. Under året har Skanska stigit med övriga börsen och det börjar bli dyrt även här. Den sänkta utdelningen gör att direktavkastning nu är lite låg för mig. Jag funderade på att sälja hela innehavet men just nu har jag bestämt mig för att bara sälja en mindre andel.



Ökat Cibus Nordic Real Estate
En hel del av pengarna som jag fick från försäljningen gick till att öka på mitt senaste innehav. Jag köpte min första aktier i Cibus Nordic Real Estate förra månaden och priset har inte rört sig så mycket sedan dess. Nu kunde jag göra ett större köp som gjorde att innehavet redan nu börjar närma sig målet jag har för antal aktier.

Ökat Sampo
Sampo har gått ner mycket och jag vet inte riktigt varför. Kanske är det osäkerheten i Nordea som spökar men jag tycker att Sampo är köpvärt på dessa nivåer. Jag ökade mitt innehav även om det svider lite att euron kostar så mycket just nu.

Förändringarna påverkade även mina utdelningar eftersom jag bytte från aktier med låg utdelning till några med högre. Totalt ökade mina årliga utdelningar med 1 095 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar