söndag 29 september 2019

Inköp September

Som många andra så ser jag fram emot lönen i slutet av varje månad men inte för att jag ska kunna köpa prylar eller gå på krogen utan för att det betyder att jag kan köpa nya aktier. Själva köpet är över ganska snabbt och så får man vänta ytterligare en månad men jag tröstar mig själv med att de nya aktierna kommer att ge mig mer utdelningar under många år framåt. Denna gången så förde jag som vanligt över 20 000 kr från min lön att handla för samt de utdelningar jag fått under månaden. Det blev mest påfyllning i befintliga innehav men ett ny aktie plockade jag ändå in i portföljen.

Cibus Nordic Real Estate


Enbridge


Iron Mountain


New Mountain Finance Corp


Resurs Holding






Det nya innehavet är Cibus Nordic Real Estate som jag inte kände till innan Dagens industri hade en artikel om bolaget. Cibus är ett fastighetsbolag där hyresgästerna är matvarubutiker främst i Finland. Jag läste på lite mer och bestämde mig för att plocka in dem i portföljen bl.a. eftersom jag vill ha lite fler svenska bolag. De har även en fin direktavkastning och utdelningen betalas ut varje kvartal.

Största köpet denna gången blev annars Enbridge vilket jag planerade redan förra månaden. Det är fortfarande ett litet innehav och jag vill gärna fylla på mer eftersom det är ett innehav jag gillar men den svenska kronan blir svagare och Enbridge går upp så det blir dyrare och dyrare varje gång.

Jag köpte även lite mer i Iron Mountain och New Mountain Finance Corp som var innehav som jag plockade in förra månaden. Det rör sig inte om så stora belopp så det kommer att ta ett tag innan dessa når någon större andel av portföljen. Även Resurs fick lite påfyllning men här börjar jag närma mig mitt mål när det gäller antal aktier.


Köpen ökar min årliga utdelning med 2 054 kr.

2 kommentarer:

  1. Köpte en skvätt Enbridge jag med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Enbridge så jag tror du gjorde ett bra val där.

      Radera