måndag 26 augusti 2019

Inköp Augusti

Den 25:e inföll denna gången under helgen vilket betyder att lönen trillade i på kontot redan under fredagen. I normala fall så brukar jag köpa aktier samma dag som pengarna kommer in, men denna gången var jag upptagen, så inköpen av nya aktier fick vänta tills idag.

Jag valde att utöka portföljen med fyra nya bolag som jag funderat på ett tag. Den ursprungliga planen var att plocka in ett nytt innehav varje månad, men jag valde i stället att köpa en mindre post i alla fyra på en gång. Jag kommer sedan att fortsätta att öka i dem varje månad om inget oförutsett händer.

Denna månaden hade jag lite extra pengar att handla för och tillsammans med månadens utdelningar så blev det en fin summa att köpa aktier för. Dessa aktier fördelades pengarna på denna månaden:

Resurs Holding


Enbridge


Nokian Renkaat


Telia


AbbVie


Iron Mountain


New Mountain Finance Corp






Jag fortsatta att köpa aktier i Resurs, Enbridge och Nokian Renkaat. Detta är bolag som jag plockat in i portföljen den senaste tiden och jag fortsätter att bygga upp mitt innehav. Jag har kommit längst i Resurs och i fortsättningen så kommer jag att fokusera på att köpa mer i Enbridge.

Det första nya innehavet blev Telia. Jag har haft dem i portföljen tidigare och efter att ha funderat lite så blev det en comeback. Telia är kanske inte det mest intressanta innehavet men jag ville öka i svenska bolag som inte var bank eller fastigheter. Jag räknar inte men någon kursrusning i Telia utan jag köper dem för att de ger en fin utdelning.

Nästa nya innehav är läkemedelsbolaget AbbVie. Jag har kollat på dem ett tag och ville ha dem i portföljen men de kommer inte att bli ett av mina större innehav. En risk med AbbVie är att läkemedlet Humira står för en stor del av omsättningen och dess patent går snart ut. Det har redan gått ut i Europa med minskad försäljningen som följd. Marknaden gillade inte heller att man köpte upp bolaget Allergan och aktien har gått ner en del.

Jag plockade även in Iron Mountain som erbjuder olika lagringstjänster. De är en s.k. REIT (Real Estate Investment Trust) vilket betyder att de måste dela ut en stor del av vinsten och detta ger för närvarande en fin utdelning och hög direktavkastning.

Sista nyheten är New Mountain Finance Corp som är en BDC (Business Development Company) med hög utdelning. Den höga utdelningen signalerar en viss risk men jag gillar att blanda stabila lågutdelande företag med bolag med hög direktavkastning. Jag vill inte ha för mycket investerat i dessa bolag så New Mountain Finance Corp kommer att vara ett av mina mindre innehav.


Köpen ökar min årliga utdelning med 2 406 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar