fredag 16 augusti 2019

Månadsrapport Juli

Det blir ännu en gång en sen månadsrapport eftersom det har varit mycket annat som har tagit min tid de senaste veckorna. Juli gick i en rasande fart och det beror nog mest på att jag hade semester. Det är intressant hur snabbt man upplever att tiden går när man kan ägna sig åt det man tycker om i stället för att sitta fast på jobbet. Det hade inte varit fel med ytterligare några veckor ledigt.

Trots att jag hade semester så rullade ekonomin på som vanligt. Lönen och utdelningar kommer in och utgifterna är ungefär som övriga månader. Vad börsen hittade på var inget som jag ägnade någon större uppmärksamhet åt men mina aktier klarade sig lika fint ändå.





Inkomster: 33 512 kr

Inkomsterna från lönen var som normalt. Nästa månad så väntar semesterersättning vilket ger lite extra pengar att köpa aktier för.

Utgifter: 11 170 kr

Utgifterna var lite högre än normalt men det kanske är väntat när man har semester. Mina intressen är billiga, så jämfört med andra så ökade bara utgifterna marginellt. Många jag känner spenderar som galningar när de är lediga och har sedan ångest månaden efter när det är ont om pengar.

Utdelningar: 9 629 kr

Juli var en ganska bra månad för utdelningar och jag fick in 9 629 kr vilket är 67% mer än samma månad förra året. Totalt passerade årets utdelningarna 100 000 kr vilket skedde 4 månader tidigare än förra året. Under augusti så blir det också hyfsat med utdelningar och jag räknar med att få ungefär 10 000 kr.

Portföljen: 0.83 %

Min portfölj gick upp något under juli med värdet ökade ännu mera eftersom den svaga kronan gjorde att mina utländska innehav blev värda mer i svenska kronor. Total var portföljen värd 2 455 680 vid månadsskiftet. Jag förde som vanligt över 20 000 kr till Avanza och 3 000 kr till mitt buffertkonto.

Jag köpte även nya aktier och det nya innehavet denna månaden blev kanadensiska Enbridge. Jag har några innehav på bevakningslistan som jag gärna vill ta in i portföljen så det blir nog minst något nytt innehav varje månad den kommande tiden.


Bloggen

Bloggen hade också semester under juli och antalet besökare var lite lägre än normalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar