måndag 6 maj 2019

Månadsrapport April

Ytterligare en månad har passerat och det rullar på ganska fort just nu. Det börjar blir lite varmare så man kan vara utomhus utan att frysa ihjäl men den riktiga sommarvärmen ser ut att dröja ett tag till. Nu i maj så blir det lite extra lediga dagar och då hoppas jag kunna ge mig ut och cykla och vandra.





Inkomster: 36 164 kr

Jag fick extra lön denna månaden eftersom min löneförhöjning blev klar. Då den började gälla från årsskiftet så fick jag även lite extra för de tre månaderna som gått.

Jag fick även 949 kr tillbaka på skatten.

Utgifter: 10 652 kr

Utgifterna var lite högre än normalt men det skiljer inte så mycket mellan månaderna. Jag värvade ytterligare en person till Vimla vilket sänker min mobilräkning med 10 kr i månaden. Det kan tyckas vara en liten summa men varje krona räknas och tillsammans så blir det en del.

Utdelningar: 41 071 kr

Som många andra så slog även jag utdelningsrekord under april. Över 40 000 kr trillade det in och det är 180% mer än samma månad förra året, mycket tack vare att många bolag som delade ut i mars förra året flyttade utdelningen till april.

Maj är den sista bra utdelningsmånaden och jag räknar med att få ungefär 23 000 kr.

Portföljen: +1.08 %

Portföljen gick visserligen upp under april men jag hamnade efter index. Mycket utdelningar och en insättning från lönen gjorde att jag kunde köpa en hel del aktier denna månaden och värdet på portföljen ökade.

Jag sålde även mitt innehav i Senior Housing Properties Trust vilket gjorde att utdelningarna minskade.

Portföljen var vid månadsskiftet värd 2 375 943 kr. Jag förde över 20 000 kr till Avanza och 6 000 kr till mitt buffertkonto.


Bloggen

På bloggen är det fortsatt låg aktivitet och jag har spenderat den mesta tiden med att läsa andras inlägg i stället för att skriva egna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar