torsdag 31 januari 2019

Sålt NCC

I går skulle NCC komma med sin årsrapport men de valde att presentera den redan under tisdagskvällen. Rapporten var ingen munter läsning och som vanligt var det dålig lönsamhet. Jag började tröttna på NCC långt tidigare efter vinstvarningar och uttalanden om att de ska genomföra åtgärder för att få upp lönsamheten. Sedan när nästa rapport kommer så är det ungefär samma läge igen. De kommer kanske att få ordning på allt så småningom men jag tror att det kommer att ta tid och därför valde jag igår att sälja alla mina aktier i NCC. Jag vill hellre stå utanför tills jag ser att det händer något och de börjar prestera bra resultat igen.



De valde också att halvera utdelningen och för en utdelningsinvesterare som mig så var det inga roliga nyheter. Nu var inte NCC något av mina större innehav så den sänkta utdelningen skulle ändå inte innebära så mycket i förlorad utdelning.

Jag behåller tills vidare mina aktier i Skanska så jag är inte helt utanför bygg-sektorn ännu. Vi får se vad de säger i sin rapport innan jag tar något beslut om mina aktier i det bolaget.

Pengarna från försäljningen skulle placeras i något annat och det visade sig inte vara ett helt lätt beslut. Jag köpte lite mer Axfood men förutom det så är en stor del av pengarna fortfarande inte investerade. Jag tänkte köpa lite mer Swedbank men jag äger redan så mycket aktier i banker där Swedbank är största innehavet. Det fanns även funderingar på mer Castellum men där har priset stigit mycket och den känns ganska dyr just nu. Eventuellt så kanske det blir lite mer Sampo för pengarna i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar