fredag 18 januari 2019

Förväntade utdelningar 2019

Det nya utdelningsåret har redan börjat och de flesta utdelningarna för januari har redan trillat in. Nu är det hög tid att sätta upp ett mål för detta året.

Förra året satte jag ett mål att få 115 000 kr i utdelningar. Just då så kändes det som ett för tufft mål men jag lyckades att överträffa det då jag totalt fick 116 017 kr under året. Efter noga övervägande så har jag satt årets mål till 150 000 kr. Det kan tyckas vara lite ambitiöst med tanke på att mina rullade tolv månaders utdelningar, d.v.s. de utdelningar jag planerar att få de kommande tolv månaderna, just nu är runt 137 000 kr. Jag räknar med att mina nuvarande innehav tillsammans höjer utdelningen och så hinner jag investera en hel del de kommande månaderna som jag kommer att få utdelningar från redan i år.

Det kommer ändå att bli tufft att nå målet men det gör inte så mycket om jag inte skulle nå fram till 150 000 kr. Målet är inte så allvarligt utan mest något att jämföra med. Jag skulle till exempel lätt kunna nå målet om jag bara köpte aktier med väldigt hög direktavkastning men det är ingen bra strategi och ger ingen bra portfölj för framtiden.




Bloggaren Kanjagblirik sammanställde några bloggares utdelningar och där ligger jag just nu på en åttonde plats. Jag gillar att titta på sådana listor för att inspireras av de som har nått lite längre än vad jag har gjort. Etta på listan kommer jag aldrig att vara för om jag hade i närheten av vad de i toppen har så skulle jag ha slutat jobba för länge sedan.

4 kommentarer:

  1. Grattis till en grym utveckling av utdelningen. Jag tycker att du gör rätt som sätter ett högt mål för 2019.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag är nöjd med utveckling och det rullar på rätt bra nu.

      Radera
  2. Det där fixar du - Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också. Det ska nog gå om inte bolagen sänker sina utdelningar för mycket.

      Radera