fredag 12 oktober 2018

Minskat H&M

För några dagar sedan så minskade jag mitt innehav i Hennes och Mauritz ganska ordentligt. Aktien har länge gått ner och jag har hela tiden ångrat att jag inte sålde tidigare. Efter den senaste rapporten så vände det upp igen så då passar jag på att sälja.




Priset på aktierna har nu stigit nästan 40% från botten och jag tycker inte riktigt det är motiverat. Visserligen var försäljningssiffrorna bättre än väntat men förväntningarna var inte direkt så höga. Man måste öppna nya butiker för att försäljningen ska öka och så sitter man på ett lager som hela tiden blir större.

Visst finns det även positiva saker som att e-handeln ökar och att man satsar på att stänga olönsamma butiker. Men så mycket skiljer det inte från tidigare rapporter för att aktien ska gå upp med 40%. Jag tror det dröjer ett tag innan vändningen kommer för H&M och att detta var en temporär uppgång.

Så jag sålde det mesta av mina aktier i H&M eftersom jag tror att pengarna kan göra bättre nytta på annat håll. Jag behöll ett mindre antal aktier mest som en bevakningspost, så eventuella framtida upp eller nedgångar kommer inte påverka portföljen i någon större utsträckning.

För pengarna köpte jag lite mer Sampo och Klövern pref. Börsen är lite sur just nu så lite pengar ligger kvar på kontot hos Avanza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar