onsdag 20 december 2017

Säljer fonder, köper ETF

I går meddelade Avanza att det inte kommer vara möjligt att köpa ETF:er noterade utanför EU efter årsskiftet. Anledningen är utökade lagkrav som gäller alla banker i EU där de i detalj måste redovisa bl.a. kostnader. Eftersom Avanza i dagsläget inte kan få denna information och då inte lever upp till de nya regelverken så stoppar de köp. Man får behålla sina befintliga innehav och allt kommer att fungera som vanligt med t.ex. utdelningar och försäljning men det går inte att köpa mer.

Man kan ju tycka att denna informationen kommer lite sent. Om det är EU som har tagit fram dessa regler så måste de ha varit kända sedan länge och tagit tid att ta fram. Då borde man kunna meddela sina kunder att detta var på gång i stället för att släppa informationen två veckor innan detta träder i kraft och med endast ett par handelsdagar kvar på året.

Jag äger själv två ETF:er, PIMCO Corporate & Income Opportunity Fund (PTY) och Calamos Convertible Opportunities and Income Closed Fund (CHI). De utgör ingen stor del av portföljen men passar bra in bland övriga innehav och jag gillar dem eftersom de delar ut varje månad och har hög direktavkastning. Jag har hela tiden haft ett mål för hur många jag vill ha av dessa ETF:er och jag brukar fylla på några gånger per år fast med små belopp varje gång. Jag hade tänkt fortsätta att göra på detta sätt tills jag når målet men de nya reglerna sätter stopp för den planen.

Nu har jag i stället bestämt mig för att göra ett större inköp direkt innan årsskiftet så att jag kommer ha det antal jag vill äga. På fredag kommer jag som vanligt att köpa nytt för lönen men skillnaden är att i stället för att köpa de aktier jag planerat så kommer jag att köpa ETF:er. Men de pengarna räcker inte helt utan jag sålde även lite av mina Avanza Zero fonder för att ha tillräckligt med pengar. Skulle jag senare komma fram till att mina ETF:er utgör en för stor del av portföljen så kan jag alltid sälja av lite, men eftersom det inte kommer att gå att köpa mer så vill jag passa på att köpa ordentligt.

Jag hoppas och tror att Avanza kommer att lösa detta på något sätt i framtiden så att det åter kommer vara möjligt att köpa ETF:er noterade utanför EU, men det kommer nog inte att ske den närmaste tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar