torsdag 7 december 2017

Julklapp från skattebetalarna

Varje år sedan 1988 har Handels utredningsinstitut (HUI) utsett årets julklapp. Tidigare år har det varit allt från bakmaskinen och robotdammsugaren till spikmattan, men detta året så föll valet på elcykeln.




För det första så tycker jag att det är en ganska dyr julklapp. Det är svårt att hitta en bra elcykel för under 10 000 kr och många kostar betydligt mer. Visserligen så spenderar vi mer pengar på julklappar för varje år men jag har svårt att tro att så många kommer att hitta en elcykel under granen på julafton.

Vår inkompetenta regering har också beslutat att från den första januari 2018 införa elcykelpremien. Den innebär att du kan få upp till 25 procent av priset på en elcykel, elmoped eller elmotorcykel tillbaka från staten. Du kan som mest få 10 000 kr, så du måste köpa en elcykel som kostar 40 000 kr för att få tillbaka maxbeloppet.

Jag älskar att cykla och har inget emot elcyklar men jag skulle dock aldrig köpa en själv. Det jag inte gillar är att regeringen använder skattepengar till att subventionera elcyklar. Jag förstår att de vill få folk att cykla i stället för att köra bil och skulle jag få bestämma så skulle alla få cykla. Men borde inte premien då även gälla vanliga cyklar? Vi som föredrar att trampa själva får inga pengar tillbaka när vi köper en ny cykel även om det är lika bra för miljön och även ger ökad motion.

Om dessa pengar nu ska läggas på något cykelrelaterat så tycker jag man kan ordna fler och bättre cykelvägar. Man kanske inte ska behöva vänta ett år innan de fixar livsfarliga hål på cykelbanorna, och kanske finns det lite pengar över när de bygger nya vägar för att bredda vägrenen så man inte måste cykla mitt i vägen och riskera livet.

Leif Östling frågade sig: "Vad fan får jag för pengarna?", ja tydligen får du en elcykel.

6 kommentarer:

  1. Håller med dig till 100 %. Jag tror inte en sekund på att detta får folk att sälja bilen och istället köpa en elcykel. Däremot får detta sannolikt väldigt många att inte köpa en vanlig cykel vilket får konsekvenser för såväl cykeltillverkare som för cykelaffärer. Jag tror dessutom knappast att det faktum att folk köper elcykel istället för vanlig cykel kommer få positiva effekter på folkhälsan heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det krävs nog mer för att folk ska byta ut bilen. Jag tror inte de tänkte igenom detta fullt ut innan de tog beslut, om de nu tänkte över huvud taget.

      Radera
    2. Jag tror absolut att detta får folk att ställa bilen och cykla istället. Våra storstäder är väldigt glesa i och med den regionförstorning man jobbat med under flera decennier. Många väljer att bosätta sig i villaområden utanför städerna.

      De som köper en elcykel cyklar enligt forskning längre sträckor vilket gör att de cyklar en längre stund. Har en kollega i Stockholm som cyklar dagligen från Täby med sin elcykel. Har mängder med kollegor i Göteborgsområdet som köpt elcyklar de senaste två åren och de cyklar i genomsnitt 3,5 mil per dag.

      Har själv ingen elcykel men två vanliga cyklar. En avsedd för längre turer (cykelsemestrar) och en smidig för att cykla i stan. Om/När jag bildar familj kan jag tänka mig att köpa en elcykel, en Bullitt, för att ha som lastcykel. Än idag har jag inget behov av en lastcykel. Kanske inte ens i framtiden.

      Radera
    3. Tack för din kommentar.

      Vi får se, du kanske har rätt.
      Jag tror det istället är fler som redan har vanlig cykel som uppgraderar till elcykel än personer som skippar bilen och börjar cykla.

      Sedan är det nog många som köper elcykel som bara kommer utnyttja den på sommaren och tar bilen resten av året.

      Radera
  2. God fortsättning,
    Glöm inte att trädkramarna fick igenom följande extremt viktiga saker förutom subventionerna till elcyklarna förra året. Håll i er nu för nu snackar vi tunga saker:
    1) Lägre moms på naturguider
    2) Lägre moms på cykel reparationer
    3) Lägre moms på sko och stövel reparationer tex omklackningar od.

    Man vet inte om man ska skratta eller gråta och sedan vid halvårsskiftet 2018 införs deras berömda bonus malus system för bilar som innebär att framför allt föräldrar med flera barn och kanske investerat i en minibuss ed inte kommer ha råd att ha den kvar. Vi hade en Chevrolet Transport som vi använde ytterst lite (c:a 300 mil/år) när hela familjen skulle åka tillsammans men den skulle kostat c:a 12000:-/år efter det nya systemet, det blir dyra mil.

    Jag fattar inte att 2% av rösterna kan ha så mycket inflytande och dessutom nu också gällande ensamkommande. Sossarna är så maktsugna så dom gick med även på detta när MP hotade med att lämna regeringen.

    God fortsättning på det nya året.

    // Malte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju tycka att det finns lite större problem i Sverige som behöver lösas än att stövel-reparationerna kostar för mycket. Regeringen blundar för de stora problemen och lägger fram förslag och lösningar på saker som egentligen inte är problem.

      Jag kan heller inte förstå hur MP kan ha så mycket inflytande, förhoppningsvis blir det ändring på det till hösten.

      Tack för din kommentar, hoppas du också får ett bra år.

      Radera