söndag 29 januari 2017

1.5 miljoner i portföljen

Veckan börjar närma sig sitt slut och jag har precis tittat på finalen av Australian Open i tennis och sett en av mina favoritidrottare, Roger Federer, vinna sin 18:e grand slam-titel.

I veckan gjorde jag mina inköp för Januari och värdet på portföljen gick över 1.5 miljoner kronor. Portföljen har redan varit över denna gräns under några timmar i början av månaden men nu finns det lite marginal också. Jag skulle inte ha något emot om börsen gick ner en del så att det blir lite billigare att köpa, även om det skulle betyda att värdet på portföljen minskar. Så egentligen betyder det inte så mycket, det är mest en kul grej. Det viktiga för mig är att utdelningarna som portföljen genererar fortsätter att öka.

Några bolag kom med rapporter i veckan. Nordea höjer utdelningen från €0.64 till €0.65, medan Data Respons behåller samma utdelning som förra året, 1 NOK. Jag var även spänd på att se vad NCC skulle hitta på. Rapporten var sämre än förväntat och aktien gick ner en del, men utdelningen höjdes till 8 kr.

När jag gick igenom kommande utdelningar för Februari så såg jag att jag missat att AT&T höjt utdelningen från $0.48 till $0.49. Detta meddelades redan i Oktober, men jag hade glömt att uppdatera mitt excel-dokument med de nya siffrorna.

Total ökar detta mina årliga utdelningar med 185 kr.

Nästa vecka så kommer det rapporter från H&M, två andra banker, SEB och Swedbank, samt mina två finska innehav, Fortum och Kesko.

Nu väntar ännu en vecka med jobb, men man får trösta sig med att man kommer ytterligare en vecka närmare tidig pension.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar