lördag 5 december 2020

Månadsrapport November

Dags för ännu en månadsrapport och det är inte så mycket som hänt sedan sist. Det är nog många som har det tufft just nu med allt som pågår och så är det även för mig. Det blir inte bättre av att det är mörkt, kallt och regnigt här nere i södra Sverige. Denna tiden på året brukar alltid vara jobbig men i år så är det något utöver det vanliga. En resa till något varm ställe skulle jag verkligen behöva just nu men det är förstås nästan omöjligt.

Det enda positiva är att ekonomin går bra. November var ett mycket bra månad med en comeback för flera av de tråkiga aktier som min portfölj består av. Det gjorde att portföljen steg till nya rekordnivåer så det finns åtminstone en sak att glädjas åt.





Inkomster: 33 993 kr

Jag jobbade hela månaden så lönen kom in på samma nivå som tidigare.

Utgifter: 11 527 kr

Utgifterna blev högre än en normal månad. Det är de årliga räkningarna som börjar trilla in och denna gången var det bl.a. hemförsäkringen som skulle betalas. För första gången på länge så höjde inte mitt försäkringsbolag avgiften detta året. Jag var annars beredd att byta till någon annan eftersom avgiften höjts varje år utan någon anledning och flera höjningar går jag inte med på.

Utdelningar: 9 864 kr
Totalt: 109 256 kr

Jag fick 9 864 kr i utdelningar under november vilket är 30% mindre än samma månad förra året. Det var många bolag som HM, Mowi och Kindred som delade ut i november förra året men som valde att ställa in utdelningen i år.

Total har jag nu fått 109 256 kr för året och i december så förväntar jag mig ungefär 6 000 kr till. Det skulle betyda att årets utdelningar slutar på runt 115 000 kr vilket är klart under förra året men ändå helt ok.

Portföljen: 8.55%

Portföljen gick starkt under månaden och sluta med en uppgång på 8.55%. Totalt var portföljen värd 3 021 856 kr vid månadsskiftet och det är skönt att äntligen vara över 3 miljoner igen. Jag gjorde även en sällsynt förändring i portföljen där några innehav fick lämna.

Även denna månad så förde jag över 25 000 kr till Avanza men inget till mitt buffertkonto.

När det gäller köp av nya aktier så fortsatte jag att fylla på med bl.a. Kindred men jag plockade även in ett nytt innehav när jag köpte mina första aktier i Altria. Ökningen i Kindred gjorde att de letade sig in bland de tio största innehaven i portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar