torsdag 31 december 2020

Ett förlorat år

Det är bara några timmar kvar av året och hög tid att se tillbaka på året som gått. Jag tror ingen kunde förutspå hur detta året skulle bli och det har varit ett tufft år för många, inklusive mig. I januari så hade jag stora förhoppningar på året som skulle komma. Detta skulle bli året där jag skulle göra lite ändringar i mitt liv. Jag mådde dessutom bättre både fysiskt och mentalt än vad jag gjort på mycket länge. Det slutade precis tvärt om.


Jag har alltid gillat att resa och de senaste tio åren har jag alltid gjort minst en längre resa per år. Detta året planerade jag att även att göra flera korta resor så totalt skulle jag resa mer än jag gjort tidigare. Dessutom så planerade jag lite mer äventyrliga resor än vad jag normalt gör och jag såg verkligen fram emot detta. Nu när året snart är slut så kan jag konstatera att det blev inga resor över huvud taget. Det känns som om jag suttit hemma i lägenheten ett helt år. Resorna är ett sätt för mig att komma ifrån vardagen som jag inte helt trivs med och hämta ny energi. Så när jag i stället sitter hemma så har det tagit på psyket och vissa perioder har det varit ganska tungt.

Jag har inte direkt drabbats av coronapandemin. Varken jag eller någon i min närhet har blivit smittad och ingen jag känner har förlorat jobbet. Men alla negativa nyheter och rapporter om dödsfall och en hel värld som stänger ner har ändå påverkat mig mentalt. När allt runt om kring en känns negativt så är det lätt att förlora tron på framtiden. När jag sedan under våren drabbades av andra ej corona relaterade hälsoproblem så blev det ännu värre. Stora delar av sommaren så var jag tvungen att ta det lugnt vilket är motsatsen till vad jag normalt brukar göra. När jag inte kunde resa så hade jag hoppats på att ändå kunna vara aktiv här hemma i Sverige men det gick inte heller. Nu i slutet av året så är jag ännu inte helt återställd men det har blivit bättre de senaste veckorna så det finns ändå lite hopp om framtiden.

Ekonomin blev heller inte vad jag hoppades på. Det var egentligen inget dåligt resultat men när man ser alla andras avkastning så är det lätt att känna sig missnöjd. Sitta hemma ett helt år är ganska tråkigt men det har en fördel och det är att det är billigt. Jag sparade mycket pengar redan innan men i år så har det blivit rekord och jag lyckades spara 315 000 kr som jag skickade över till Avanza. Utvecklingen av portföljen var inget att hurra över och den slutar upp runt 2%. Börsen i USA och Kanada är öppen även idag så den slutgiltiga siffran är inte klar än. Många traditionella bolag som min portfölj består av hade det jobbigt i år och återhämtade sig aldrig fullt ut efter raset under våren. Dessutom så har jag påverkats av att den svenska kronan blivit starkare och därmed så har mina aktier i utländska bolag minskat i värde. När jag summerar året så har jag ändå mer pengar i portföljen än vad jag hade när året började så det går inte att vara helt missnöjd.

Nu börjar snart ett nytt år och det är svårt att gissa vad som kommer hända. Vi har vaccin på gång som förhoppningsvis kommer att göra att vi så småningom går tillbaka till det normala. Jag tror dock det kommer ta ett tag. Jag räknar till exempel inte med att kunna resa någorlunda normalt igen förrän tidigast i slutet av nästa år.  Mitt mål är att leva ett friare liv med mindre jobb och mer äventyr och det har inte förändrats, snarare tvärt om, men jag har några år innan jag är där så det gäller bara att hålla ut.

Jag hoppas verkligen på ett gott nytt år för detta året var inte något vidare.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Kan bara instämma att år 2020 inte var någon riktig höjdare även om jag hade tur och fick lite bättre avkastning. Jag tror att många traditionella bolag kommer att gå bättre i år när vaccinet börjar bita och pandemin till sist - äntligen - blåser förbi.

    Jag fick också ställa in ett antal planerade resor under året och det blev sist bara en vecka i Costa Blanca för att titta till huset. För att strö salt i såren riskerar mitt guldkort med Star Alliance att gå ut i slutet av maj. Jag har inte plockat ett enda poäng än så länge och min arbetsgivare har tills vidare kraftigt begränsat tjänsteresorna. Utsikterna att kunna återkvalificera är små.

    Önskar dig ett riktigt gott nytt år 2021!

    Hälsningar,

    Slumpvandraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 2020 blev inget bra år men jag tror också att 2021 blir bättre. Både när det gäller pandemin och för traditionella bolag som gått dåligt i år.

      Surt med guldkortet. Det är nog många som har haft liknande problem i år.

      Du får också ha ett gott nytt år.

      Radera