tisdag 10 november 2020

Förändringar i portföljen

De senaste dagarna har det hänt lite i portföljen när jag för ovanlighetens skull har sålt några innehav. Det är inte ofta som jag säljer något utan det brukar i stället vara nya innehav som plockas in. Den största anledningen till att jag säljer är att jag inte vill ha en massa små innehav i portföljen. När jag inte heller är intresserad av att öka upp innehaven och köpa mer så blir lösningen att i stället sälja.

Sålt: Brookfield Renewable Corp

Jag äger sedan tidigare Brookfield Renewable Partners LP som är ett av mina bästa innehav när det gäller kursutveckling. I juli så splittade de sin aktie och man fick då ett antal Brookfield Renewable Corp och det är dessa aktier jag nu har sålt. Aktierna i Brookfield Renewable Partners LP kommer jag att behålla. Brookfield Renewable har som sagt gått väldigt bra och utgör en stor del av portföljen så det kändes rätt att minska det innehavet.

Sålt: Nokian Renkaat Oyj

Det senaste bolaget jag plockade in var finska däcktillverkaren Nokian Renkaat Oyj. Det började inte så bra eftersom det kom en vinstvarning någon dag efter jag köpt och sedan slog coronakrisen till. Efter det så har aktien sakta återhämtat sig och när jag nu sålde så blev det ändå med en mindre vinst. Nokian var ett litet innehav och jag tror pengarna kan ge bättre avkastning på annat håll.

Köpt: Abbvie, WP Carey

För pengarna jag fick från försäljningarna ovan så köpte jag mer Abbvie och WP Carey. Jag tror starkt på båda bolagen och vill gärna öka mer. På kort sikt visade det sig vara en bra affär eftersom Abbvie gått starkt senaste tiden och WP Carey drogs med i börs-hysterin igår.

Sålt: Skanska

Bland de svenska bolagen i min ISK så valde jag att sälja Skanska. Jag ägde tidigare båda byggbolagen NCC och Skanska men när NCC fick lämna så valde jag i stället att bara minska mitt innehav i Skanska. Dessa aktier har sedan legat kvar i portföljen och jag har länge funderat på att sälja dem och efter bra uppgång med över 20% den senaste veckan så var det du dags. Skanska är ett bra bolag och de tar stora ordrar hela tiden men när rapporterna kommer så brukar det mest vara dålig lönsamhet och nedskrivningar. 

Köpt: Kindred, Evolution Gaming

För pengarna från Skanska så köpte jag en stor del Kindred. Jag tycker att Kindred är lågt värderad och jag tror jag kan få bra avkastning på längre sikt. Jag ägde redan innan en hel del Kindred så de är nu ett av mina större innehav. En liten del av pengarna ska också användas till att fylla på med mer Evolution Gaming när kursen slutat gå ner för att öka på tillväxtportföljen något. Även här tror jag det blir ett bra köp på längre sikt.

Förändringarna gjorde ingen större skillnad på utdelningarna utan jag kommer få ungefär lika mycket som innan. Det blir några färre utdelningstillfällen per år nu när jag har färre innehav. Portföljsidan har uppdaterats efter förändringarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar