tisdag 1 september 2020

Månadsrapport Augusti

Augusti är över och ännu en månad är slut. Allt går otroligt snabbt och nu är det bara fyra månader kvar av året. Månaden som gick inleddes med semester men sedan några veckor så är jag tillbaka på jobbet. Jag jobbar fortfarande hemifrån och även om det är bättre än att sitta på ett kontor så går tiden på jobbet allt annat än snabbt.

Ekonomiskt var augusti en bra månad med högre inkomst och låga utgifter. Även portföljen fortsätter att gå upp men jag ligger fortfarande back för hela året.





Inkomster: 36 670 kr

Lönen var högre än normalt och det var på grund av att semesterersättningen för mina lediga dagar i juli betalades ut. Eftersom jag var ledig även i augusti så blir det några extra kronor även på nästa lön.

Utgifter: 9 054 kr

Jag har haft en del månader detta året där utgifterna har varit högre än vad jag önskat så det var skönt att se lite lägre siffror för augusti. Det var bara standardräkningarna som kommer varje månad som skulle betalas denna gången.

Utdelningar: 6 876 kr
Totalt: 79 931 kr

Det trillade in 6 876 kr i utdelningar under augusti vilket är 25% sämre än samma månad förra året. Som ni vet vid det här laget så är det inte ett normalt år för utdelningar så det blir lite missvisande att jämföra med förra året. Totalt har jag nu fått 79 931 kr i utdelningar under året.

Vi får se om några fler bolag överraskar med att dela ut under hösten men en bit över 100 000 kr i utdelningar borde jag ändå komma när vi summerar året. Jag räknar med att det kommer ungefär 9 000 kr i utdelningar under september.

Portföljen: 3.14 %

Portföljen fortsätter att långsamt återhämta sig och gick upp med 3.14% under augusti. Totalt var portföljen värd 2 609 335 kr i månadsskiftet. Det blev en förändring bland mina största innehav när Enbridge trillade ur topp tio och ersattes av Sampo.

Jag hade lite mer pengar över denna månaden och kunde föra över 25 000 kr till Avanza samt 2 000 kr till mitt buffertkonto. För pengarna köpte jag nya aktier och denna gången blev det mest i Abbvie och EDP Energias de Portugal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar