torsdag 17 september 2020

Skaffat tillväxtportfölj

Det är faktiskt sant, som rubriken antyder så har jag skaffat en tillväxtportfölj. Jag gjorde det egentligen redan i augusti men har inte haft tid att skriva om det förrän nu. Ni kan dock vara lugna, jag har inte sålt alla mina tråkiga innehav med begränsad utveckling och satsat allt i något suspekt bolag som inget vet vad de sysslar med och som aldrig gjort vinst.

Jag har alltid haft en del pengar placerade i fonder eller egentligen bara i en fond nämligen Avanza Zero. Det är dessa fonder jag nu sålt för att i stället ha allt i aktier och då tänkte jag placera pengarna i tillväxtaktier. Jag valde att till en början fördela pengarna på dessa tre aktier:

Stillfront 

Evolution Gaming

Sinch 

Gemensamt för alla tre är att de är populära hos investerare samt redan har gått upp mycket under året så det finns en risk att jag kommer in för sent. Jag tror dock att de har lite mer att ge och att jag på längre sikt kan få bättre avkastning än en indexfond som Avanza Zero. Det har i alla fall börjat rätt bra och gått upp en del sedan jag köpte även om det lyste rött i portföljen under några dagar för en vecka sedan.



Tillväxtportföljen utgör bara några procent av den totala portföljen så det är än så länge inga stora pengar. Jag har inte bestämt hur stor andel jag ska ha i tillväxtaktier men runt fem procent är ett mål till att börja med. Jag köper nya aktier varje månad och det kommer inte att ändras men i fortsättningen så kommer en liten del av köpen att vara i tillväxtportföljen.

Mitt mål med sparandet och investeringarna är att en dag kunna sluta jobba och leva på utdelningarna och det gäller fortfarande. Vad jag kommer att göra med tillväxtportföljen då är inte helt klart men jag ser några alternativ. Jag kan sälja allt och placera pengarna i utdelningsaktier. Jag kan också ha kvar tillväxtportföljen och sälja av fyra procent per år och använda de pengarna som utdelning. Det är inte aktuellt än på ett tag så jag har tid att fundera på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar