torsdag 27 augusti 2020

Inköp Augusti

För någon dag sedan så var det dags för lön igen och nya pengar trillande in på kontot. Dessa pengar satte jag självklart i arbete så fort som möjligt. Som vanligt så hänger jag på låset när börsen öppnar och köper mina aktier för att sedan direkt uppdatera mitt excel-dokument med mina nya innehav. Jag gör precis samma sak varje månad men det är ändå lite överraskande hur tillfredsställande denna proceduren är.

Denna gången fördelades det som blev kvar av lönen samt månadens utdelningar på dessa aktier:

EDP Energias de Portugal


Abbvie


AT&T


Akelius Residential Prop. D






Det var länge sedan jag handlade något i det portugisiska energibolaget EDP Energias de Portugal. Under månaden så genomförde de en nyemission där man fick ett antal teckningsrätter beroende på hur många aktier man ägde. Dessa gav en möjlighet att teckna aktier för €3.3 styck. Det var en ganska bra deal eftersom aktien nu kostar runt €4.3, så självklart så var jag med där. Jag har länge haft ett mål hur många aktier jag vill äga i detta bolag men eftersom EDP har gått bra sedan jag först köpte dem så har jag väntat med att köpa de sista aktierna. När jag nu deltog i nyemissionen och fick några aktier så passade jag på att även köpa de sista jag behövde för att nå mitt mål.

Största köpet denna månaden blev annars Abbvie. Jag vill gärna öka upp i andra branscher än bank och fastigheter och då tycker jag läkemedelsbolag är ett bra val. Abbvie är fortfarande ett av mina mindre innehav så jag hoppas kunna fortsätta att köpa även nästa månad.

Jag fyllde även på med några nya aktier i AT&T och Akelius Residential Prop. D. Det blev inga stora summor men jag försöker att köpa lite varje månad i dessa båda.


Köpen ökar min årliga utdelning med 1 989 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar