torsdag 6 augusti 2020

Månadsrapport Juli

Juli var en ovanligt lugn och händelsefattig månad. Jag har haft semester de senaste veckorna och det brukar normalt betyda resor och andra aktiviteter men i år blev det lite annorlunda. Jag har varit hemma i stort sett hela tiden och mest tagit det lugnt. Det är visserligen rätt skönt ibland men vissa dagar känns det som man slösar bort ledigheten om det inte händer något.

På den ekonomiska sidan så var det också rätt händelsefattigt och portföljen rörde sig inte så mycket. Jag sparade och köpte aktier som vanligt vilket ökade värdet lite men samtidigt så blev den svenska kronan starkare så mina innehav i utländsk valuta minskade i värde.

Hela detta året blev inte som jag tänkt så jag försöker bara att ta en månad i taget och ser framåt i stället. Den sista tiden har jag blivit mer pessimistisk angående allt som händer och jag tror det kommer ta länge tid än jag först trodde innan allt ordnar upp sig och vi är tillbaka i en någorlunda normal vardag.





Inkomster: 33 993 kr

Inga stora händelser på intäktssidan där lön kommer som vanligt. Jag ser fram emot semesterersättning nästa månad som ger lite extra pengar.

Utgifter: 11 4841 kr

Utgifterna var något högre än normalt men så blir det ibland. Det var några extra räkningar som skulle betalas denna månaden som ställde till det.

Utdelningar: 8 271 kr
Totalt: 73 054 kr

Utdelningarna fortsätter att trilla in även om det är mindre än vanligt. I juli fick jag trots det 8 271 kr vilket är 14% sämre än samma månad förra året. Totalt för året har jag nu fått 73 054 kr vilket är 30% mindre än vad jag hade vid denna tiden förra året. I augusti så borde det komma ungefär 8 000 kr till.

Portföljen: 1.14 %

Portföljen ökade med 1.14% och är nu värd 2 492 960 kr vilket är en liten uppgång sedan förra månaden. Det var framförallt den svaga dollarn som gjorde att värdet inte ökade mer. Jag satte in 20 000 kr på mitt konto hos Avanza och det blev 2 000 kr över till mitt buffertkonto.

Nya aktier blev det även denna månaden och det största köpet denna gången blev WP Carey.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar