fredag 14 augusti 2020

Valutafördelning i portföljen

Min portfölj består idag av en stor del aktier som handlas i annan valuta än svenska kronor. På samma sätt som jag gillar att sprida riskerna genom att investera i många olika bolag så vill jag även ha aktier i olika valutor. Så här ser valutafördelningen ut i portföljen idag.

En av mina få regler för portföljen är att jag vill ha minst hälften i svenska kronor. Som ni kan se så ligger jag just nu en bit i från det med "bara" 41% och det finns några anledningar till det. Flera svenska bolag i min portfölj, t.ex. bankerna, har gått rätt dåligt det senaste året och sedan har jag helt enkelt tyckt att det funnits bättre utländska alternativ när jag köper nya aktier varje månad.

Precis som aktiekursen så förändras även valutan och det märker man när man som jag har många utländska aktier. Den senaste tiden har den svenska kronan stärkts mot bl.a. den amerikanska dollarn och då har mina amerikanska aktier minskat i värde omräknat i svenska kronor även om aktiekursen har gått upp. Detta är dock inte något jag fokuserar på i någon större utsträckning. Valutan kommer alltid att gå upp och ner men på längre sikt så jämnar det ut sig. Man får i stället se det som att man köper billigare om t.ex. dollarn är svag.

Det finns en sak som jag tänker på och det är att även utdelningarna påverkas när valutan ändras. Just nu spelar det heller ingen roll eftersom jag fortfarande bygger upp min portfölj men mitt mål är att en dag sluta jobba och leva på utdelningarna och då måste man ta med det i beräkningarna. Har man mycket utländska aktier så får man räkna med att utdelningarna kan bli lite mindre något år när de utländska valutorna går ner. Ett alternativ för att slippa det problemet är att skifta över till mer svenska aktier när det är dags att sluta jobba. Jag har inte bestämt hur jag ska göra men jag kommer nog alltid att ha en stor del av portföljen i andra valutor även om jag ska försöka öka andelen svenska aktier så den blir högre än vad den är för närvarande.

2 kommentarer:

  1. Hej Money for Nothing!

    Jag ser att vi tänker lika kring riskspridningen och jag har börjat gå i tankar att vikta upp min utländska portfölj ännu mer i jämförelse med min svenska. I nuläget har jag säkert 70 % i SEK och siktar liksom dig på att ha runt 50 % i utlandet. Har inte tänkt alls på hur jag ska göra i framtiden än men det kommer lösa sig med tiden.

    Kommer du i framtiden fortsätta öka på svenska bolag och på så vis på en tillfredställande fördelning eller tror du att du kommer avyttra någonting längre fram för att på så vis köpa svenskt och vikta upp?

    Allt gott
    VGI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog i så fall att sälja av några utländska innehav och köpa mer svenskt. Sedan vill jag inte bara köpa för att det är ett svenskt bolag utan satsa på de aktier jag tror mest på även om det är utländska. Så det blir lite att fundera på i framtiden.

      Radera