onsdag 27 februari 2019

Inköp Februari

I måndags var det dags för lön igen och som vanligt så köpte jag nya aktier. Denna gången funderade jag lite extra dagarna innan köp eftersom det var flera saker som påverkade det jag tänkte köpa. Den svenska kronan är svag och det gör att köp av utländska aktier blir dyrare än tidigare och så kom härvan med Swedbank. Till slut så valde jag ändå att köpa det som jag hade tänkt.

Brookfield Property Partners


Swedbank






Jag fortsätter att öka på mitt innehav i Brookfield Property Partners även denna månad i fall Avanza skulle få för sig att återigen stoppa köp på dessa aktier. Jag börjar bli ganska nöjd med storleken på mitt innehav så det behövs nog bara en månad till innan jag är klar och har nått mitt mål. Den svaga svenska kronan gjorde det lite dyrare att köpa än förra månaden.

Jag kunde inte heller hålla mig borta från Swedbank när priset föll efter de senaste nyheterna om penningtvätt. Jag kanske var lite för snabb eftersom det har fortsatt att gå ner sedan jag köpte. Swedbank är fortsatt en bank med bra resultat men självklart så kommer denna härvan att påverka banken negativt under längre tid och det kan ta lång tid att få tillbaka förtroendet. På längre sikt tror jag ändå att Swedbank kommer att klara sig bra så jag kommer att köpa mer. Priset kan mycket väl komma att sjunka ännu mer så det kan vara lite svårt att veta när vi nått botten.


Köpen ökar min årliga utdelning med 1 535 kr.

2 kommentarer:

  1. Vad är det du har köpt, BPY eller BPR? Har själv sneglat på BPY (som jag gissar att du har köpt med tanke på Avanzas eventuella tankar på begränsningar), men har tillräckligt med fastigheter i portföljen redan.

    Gällande Swedbank: "Friskt vågat - Hälften vunnet!", eller hur var det nu? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra, jag köpte BPY.

      Ja, Swedbank kan gå hur som helst den kommande tiden så en liten chansning är det.

      Radera