måndag 18 februari 2019

Förändringar i portföljen

De senaste veckorna har rapporterna strömmat in men nu är det bara några eftersläntare kvar. Företagen har rapporterat lite olika resultat vilket har lätt till att jag har gjort lite förändringar i portföljen.

För över en vecka sedan så kom Skanska med sin rapport och det var sämre än väntat. När det andra byggbolaget i portföljen NCC kom med en dålig rapport så valde jag att sälja och när nu även Skanska rapporterade dåliga resultat så fanns tanken på att sälja även dessa aktier. Marknaden gillade inte heller rapporten och Skanska gick ner en del men har nu återhämtat sig och ligger på samma nivå som innan rapporten.

Den sänkta utdelningen var heller inget jag gillade och en direktavkastning som nu är under 4% kan man hitta i andra bolag som mår bättre än Skanska. Efter lite funderande så har jag bestämt mig för att behålla en del aktier men jag sålde ungefär 25% av innehavet. Skanska får någon rapport till på sig att visa på förbättringar innan jag gör mig av med resten av aktierna.

I torsdags så rapporterade resebolaget Unlimited Travel Group och här blev jag riktigt besviken. Ökad omsättning men sämre resultat samt en utdelning som sänktes till 0.53 kr från 2 kr året innan var inget rolig läsning och aktien sjönk som en sten. Jag valde att sälja hela mitt innehav för jag tror att pengarna kan göra bättre nytta i något annat bolag. Unlimited Travel Group var ett av mina minsta innehav så det var inte så mycket pengar jag förlorade.

För pengarna så köpte jag i stället några fler aktier i Swedbank men största delen hamnade i Castellum. Det blev även några aktier i Nilörngruppen som sjönk lite på förra veckans rapport.

2 kommentarer:

  1. Trist detta med Swedbank.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var inte så roligt. Tror dock att det kommer bli bra på lite längre sikt. Förtroendet påverkas och kanske blir det böter men Swedbank kommer inte att gå i konkurs som man ibland kan tro när man läser vissa kommentarer.

      Radera