onsdag 19 september 2018

Byte i portföljen

I dag gjorde jag ett byte i portföljen när ett innehav fick lämna och ett annat plockades in. Det är inte ofta jag säljer ett innehav men nu ville jag rensa ut lite innehav som inte passar in.




Bolaget som fick lämna efter många år var Kinder Morgan. De var tidigare populära i många utdelningsportföljer, efter många år med höjda utdelningar, men 2015 så sänktes utdelningen med 75% vilket gjorde att många sålde. Jag behöll mina aktier men har inte köpt några nya sedan dess.

Detta året började de att höja utdelningen igen till $0.80 vilket ger en direktavkastning på lite över 4%. De har också meddelat att de planerar att höja utdelningen till $1.00 under 2019 och sedan till $1.25 under 2020. En utdelning på $1.25 för 2020 skulle ge en direktavkastning på 6.8% baserat på nuvarande aktiepris.

Jag valde ändå att sälja mina aktier eftersom jag tycker det finns bättre alternativ. En direktavkastning på 6.8% för 2020 låter bra men det förutsätter att de fullföljer sina planer och höjer utdelningen. Skulle något hända som gör att de inte har tillräckligt med pengar så kanske det inte blir någon höjd utdelning. Många har utdelningssänkning 2015 i minnet och litar inte riktigt på dem.

Eftersom jag hela tiden fyller på mina övriga innehav så har Kinder Morgan blivit ett av mina mindre i portföljen. Då jag inte ville köpa några fler aktier så kände jag att det var onödigt att ha dem kvar.

I stället så använde jag pengarna för att plocka in ett nytt innehav, Brookfield Renewable Partners. Bolaget är känt på flera bloggar och på Twitter. Jag har haft dem på bevakningslistan och har kollat på dem en längre tid och nu var det dags att slå till. Jag äger redan ett kanadensiskt bolag inom förnybar energi, TransAlta Renewables, men eftersom det är en bransch jag tror på för framtiden så har jag inget problem med ett innehav till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar