måndag 27 augusti 2018

Inköp Augusti

I fredags så kom lönen och då var det dags att fylla på pengamaskinen igen med lite nya aktier. Dessa aktier kommer att ge mig lite mer utdelningar och tar mig ett steg närmare friheten.

Börsen fortsätter att gå upp och jag tycker det blir svårare och svårare att hitta något köpvärt, men min strategi är att hela tiden köpa nytt varje månad oavsett vad börsen hittar på så då blir det att man kanske köper på toppen i bland.

Denna månaden så valde jag att plocka in två nya bolag i portföljen och gjorde följande köp:

Sampo


Inwido


NCC


Unlimited Travel Group






Den första nykomlingen var Sampo där jag köpte mina första aktier. Bank och försäkring tycker jag känns ganska säkert och utdelningar som hela tiden växer är något jag gillar. Det enda som oroar är att jag redan äger en hel del aktier i Nordea så nu blir exponeringen mot Nordea ännu större. Kanske kommer jag att minska lite på innehavet i Nordea när jag fyller på i Sampo.

Den andra nya innehavet är fönstertillverkaren Inwido som jag har haft på bevakningslistan ett tag. Jag vill gärna öka andelen svenska innehav i portföljen och helst annat än bank och fastigheter. Inwido kommer inte att bli något av mina större innehav utan hamna någonstans i mitten av portföljen i storleksordning.

Det mesta av månadens pengar gick till mina nya innehav men några mindre köp fick det även bli i NCC och Unlimited Travel Group.


Köpen ökar min årliga utdelning med 1 971 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar