lördag 11 augusti 2018

Förra årets utdelningar passerat

I veckan trillade det in lite utdelningar från bl.a. Akelius preferensaktier vilket summerar årets totala utdelningar till 83 546 kr. Det betyder att jag nu passerat förra årets utdelningar som landade på 82 811 kr.




Det känns så bra att ha uppnått det målet redan nu i augusti. Visserligen så får jag majoriteten av utdelningarna under våren men lite till hinner det bli innan året är slut. Målet för året är att få över 115 000 kr i utdelningar. När jag satte det målet i början av året så tyckte jag att jag tog i lite extra men enligt kalkylerna så ser det ut som om det kommer att lyckas om inget oförutsett händer. Det skulle i så fall innebära en ökning med ungefär 40% sedan förra året.

Detta har jag uppnått genom att spara pengar varje månad som investeras i aktier. Alla utdelningar som jag får återinvesteras och så blir det lite mer pengar för varje år p.g.a. utdelningstillväxten från mina befintliga innehav.

Det är rätt beroendeframkallande att sitta och räkna på inkasserade och kommande utdelningar och jag lägger nog lite för mycket tid på detta ibland. Extra roligt blir det när man ser att det ökar så mycket från år till år.

4 kommentarer:

  1. Är väldigt beroendeframkallande, men även motiverande.

    Gäller bara att inte fokusera för mycket i början och bränna ut sig, regelbundet sparande är viktigt, men att låta tiden arbeta för en är viktigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Jag tycker det är lika roligt nu som när jag började spara.

      Radera
  2. Kul att det rullar på med dina utdelningar :-) Är planen att tids nog sluta jobba och leva på utdelningen? Har du funderat på vid vilken nivå du börjar känna dig nöjd med de utdelningar du får? Har själv funderat när man ska vara nöjd med portföljen. Först och främst vill jag själv ha en trygghet ifall jag blir sjukskriven eller arbetslös. Tids nog kan jag tänka mig leva på utdelningen men kommer som sagt dröja då det kostar lite mer när man har barn. Men jag har som sagt inte heller bråttom med mitt sparande utan det får ta den tid det tar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Planen är att sluta jobba om två och ett halvt år. Om inget oförutsett händer så räknar jag då med att ha tillräckligt med utdelningar för att leva det liv jag vill. Mina utgifter är ganska låga så jag behöver inte så jättemycket för att vara nöjd. Men detta är som sagt bara planer och de kan alltid ändras.

      Mitt första mål var också att ha utdelningar som gör att jag skulle klara mig även om jag blev arbetslös eller sjukskriven.

      Radera