söndag 11 februari 2018

Skadeglädje

Ingen här har väl missat att det varit lite skakigt på börsen under veckan. Alla nyheter om börsen i media verkar också ha noterats av många som inte är så intresserade av aktier och inte följer börsen i vanliga fall.

De flesta i min närhet som vänner, bekanta och kollegor på jobbet vet att jag sparar i aktier och att jag följer börsen varje dag. Jag tror inte jag någon gång har fått så mycket kommentarer som under denna veckan av typen "hur mycket pengar har du förlorat idag" och "idag är börsen ner igen". Alla kommentarer kompletteras med ett leende som gör att man riktigt ser att de njuter av att det går dåligt.

Jag brukar svara att jag har inte förlorat någonting alls eftersom jag har lika många aktier som innan, de är bara värda lite mindre än förra veckan. Dessutom så sparar jag på lång sikt så de senaste dagarnas turbulens ser jag bara som ett hack i kurvan. På lång sikt så betyder det inte så mycket.

Det behöver väl inte nämnas att dessa personer själva inte sparar något i aktier, fonder eller något annat heller för den delen. En del brukar säga att "nedgångar som denna är varför jag inte äger aktier", och då brukar jag få bita mig i läppen. Vad jag egentligen skulle vilja säga är: Nej, anledningen till att du inte äger aktier är att du inte har några pengar eftersom du bränner allt på skit, men istället så blir det att man nickar och mumlar något.

Jag vet inte varför vissa njuter så av att det går dåligt för andra, kanske är de avundsjuka eftersom de knappt har några besparingar själva. Jag får inga som helst kommentarer när börsen går upp eller när jag nämner att det trillar in utdelningar varje månad oavsett vad börsen hittar på. Men när det går dåligt då kommer de fram, som om de ville säga att "vad var det jag sa", "börsen är bara ett lotteri".

8 kommentarer:

  1. Ja det där är ju så svenskt så det förslår. Vi som är öppna med att vi spar i aktier får nog alla liknande kommentarer nu...Jag svarar på dessa kommentarer med att säga: "Ja, nu är det toppentillfälle att köpa!".
    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är där gäller inte bara aktier utan även allt annat. Om en annan person har lyckats med något så är oftast inte första reaktionen att fundera på vad man kan göra för att uppnå samma, i stället blir folk avundsjuka.

      Radera
  2. ”eller när jag nämner att det trillar in utdelningar varje månad oavsett vad börsen hittar på.

    ..kan svaret finnas här? ;-) Jag skulle iaf bli lite skadeglad om typen som skryter om sina utdelningar åkte på lite däng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det ju inte så att jag går runt och skryter om mina utdelningar varje gång de trillar in :) Det skulle jag också bli lite irriterad på om någon gjorde. Mina utdelningar nämnder jag bara om någon frågar varför jag sparar i aktier.

      Radera
  3. Problemet i Sverige är att när man talar om att något är positivt, att det går bra, att det finns framgång i något så uppfattas detta som skryt och kritiseras av folk (för det mesta av anonyma som genom att vara anonym därmed inte står för sin åsikt med namn). Men när något går dåligt gottar sig folk åt detta. Helt ofattbart. Man skall heja på varandra och glädjas åt varandras framgångar. Man skall skryta om sig framgångsrika granne och vara stolt. Inte avundas. Krossa jantelagen!

    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med helt. Avskyr avundsjuka och att glädjas när det går dåligt för andra. Det är pinsamt och säger mycket om den personen.

      Har märkt att det mest är folk som själva inte är nöjda med sina liv som är avundsjuka och som njuter av andras motgångar.

      Radera
  4. Egentligen är det ju bara att skita i det. Vi alla som sitter i nedgången vet ju att vi kommer ha riktigt bra om 20 år, synd att vissa inte vill förstå det.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, på lång sikt betyder en nedgång inte så mycket.

      Radera