måndag 5 februari 2018

Börspanik

Idag lyser det rött i portföljen och nästan alla innehav rasar med flera procent. Tidningarna är fulla med rubriker som "börspanik", "apokalyptiskt börstapp" och "så räddar du pengarna".




Mitt fokus är utdelningar så det här påverkar mig inte så mycket och jag sitter lugnt i båten och tittar på. Bara för att t.ex. Investor gått ner över 4% idag betyder det inte att det helt plötsligt är ett dåligt bolag och att man ska kasta sig på säljknappen. Ett företag som Johnson & Johnson som många tycker om är fortfarande ett stabilt bolag även om det har gått ner över 10% på en vecka.

Jag kan inte säga att jag är helt opåverkad för visst känns det lite när det försvinner någon månadslön i portföljvärde på en dag. Börsen kommer att gå upp och ner men jag äger aktier på lång sikt och känner ingen större oro utan sitter kvar med mina befintliga innehav. Mina årliga utdelningar är fortfarande samma som förra veckan trots nergången.

I stället ger nergången mig möjligheten att fylla på med nya aktier till ett lägre pris. Just nu så är det Investor och Castellum som lockar mest, men eftersom jag inte har några pengar att  köpa för så får jag vänta till nästa lön. Förhoppningsvis så hinner det går ner lite till innan dess.

2 kommentarer:

  1. Exakt, det är utdelningarna man vill åt (i bra bolag). Vilda diskussioner på jobbet idag om hur folk agerade på nedgången och jag bara tittade mig omkring och kunde lugnt konstatera att jag var en av få som inte drabbats av någon panic. Jag gjorde tvärt om och köpte istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen de där diskussionerna på jobbet. Hade jag haft några pengar över så hade jag också köpt mer.

      Radera