söndag 12 februari 2017

Veckans rapporter

Flera av bolagen i min portfölj har lämnat rapporter under veckan och reaktionerna på aktiemarknaden har varit blandad.

Axfood

Axfood föll efter en rapport som marknaden inte gillade, bl.a. var prognosen för 2017 lägre än väntat. Den ordinarie utdelningen höjdes till 6 kr vilket jag gillar.

Betsson

Betsson steg kraftigt efter rapporten och utdelningen blir 4.76 kr. Aktien har en lång väg kvar till toppen på 155 kr, förhoppningsvis kan den fortsätta uppåt nu när rapporten var ganska bra.

Atea

Atea fortsätter att gå starkt och aktien har stigit kraftigt efter rapporten i veckan. De väljer att att behålla samma utdelning som förra året på 6.5 NOK. Jag hade planer på att fortsätta köpa aktier i Atea, men efter veckans uppgång så tvekar jag lite. Långsiktig Investering skrev ett bra inlägg om Ateas rapport som ni kan läsa här.

Protector Forsikring

Ett av mina största innehav, Protector Forsikring föll efter rapporten. Jag hade hoppats på högre utdelning men de väljer att behåller samma som förra året på 2.25 NOK.

Handelsbanken

Övriga svenska storbanker har lämnar bra rapporter så jag blev lite förvånad över Handelsbankens resultat. Man missade marknadens förväntningar och utdelningen blev lägre än väntat. En utdelning på 5 kr ger en direktavkastning på 3.8% räknat på kursen 130 kr. Det tycker jag är ganska lågt, och jag funderar på att minska mitt innehav i Handelsbanken lite.

Unlimited Travel Group

Ett mindre bolag i min portfölj, Unlimited Travel Group, höjer utdelningen till total 4 kr. Detta ger en direktavkastning på nästan 9% vilket är mycket högt. Det finns ju en del risk i bolag med så hög direktavkastning men mitt innehav i bolaget är ganska litet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar