torsdag 25 juli 2024

Sålt Kindred

För rätt länge sedan så sålde jag mina aktier i Kindred. Jag försöker vara transparent med vad jag köper och säljer men jag har inte haft tid att skriva om denna förändringen. FDJ har lagt ett bud på Kindred och om allt går som det ska, och budet går igenom, så kommer aktierna att lösas in för 130 kr. När jag sålde så kostade en aktie 124 kr så om jag väntat så hade jag fått en "säker" uppgång på 6 kr per aktie, ungefär 5%. Så för att det ska bli en bra affär så gäller det att de andra innehaven där jag placerade pengarna ger en avkastning på över 5% för samma period.

För hälften av pengarna så plockade jag in ett nytt innehav i portföljen när jag köpte aktier i Bahnhof. Det är ett företag jag gillar och har varit kund hos i många år. De har funnits på bevakningslistan under lång tid så det passade bra att kunna köpa nu när jag hade en större summa tillgänglig. Det visade sig vara ett bra köp eftersom aktien är upp nästan 20% sedan jag köpte.

Andra hälften av pengarna använde jag för att öka mitt innehav i Evolution. Här har det inte gått lika bra och jag ligger minus 15% på detta köpet. Evolution har det lite tungt just nu men jag tror fortfarande starkt på dem så det blir nog bra på länge sikt.

Jag tycker det är synd att Kindred försvinner. Det är ett företag jag gillar och har ägt länge. Skulle budet av någon anledning inte gå igenom så kommer jag att plocka in dem i portföljen igen.

2 kommentarer:

  1. Jag sålde också mina aktier i Kindred för några månader sen.
    Indragen utdelning och några kronor i bonus är inget att vänta på. Jag köpte Cibus Nordic istället.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, händer inte så mycket i aktien sedan budet kom. Mycket roligare att investera i något annat.

      Radera