måndag 3 april 2023

Återbetalning av källskatt

Den kom till slut, återbetalningen av utländsk källskatt från Avanza. De hade lovat att den skulle betalas ut under första kvartalet och med någon dags marginal så lyckades de hålla sitt löfte.

Det var vid årsskiftet som Avanza meddelande att de skulle förbättra återbetalningen av utländsk källskatt. Från att vi tidigare har behövt vänta i tre år så skulle nu återbetalningen ske årligen. Detta var nog mest ett svar på konkurrenterna som redan skötte detta mycket bättre och snabbare. Därför kan jag tycka att det var lite märkligt att Avanza inte införde t.ex. månadsvis återbetalning eftersom man nu fortfarande ligger efter konkurrenterna. Avanza behöver fortsatt vänta tre år och ligger därför ute med pengarna och då borde det inte var så stor skillnad att betala tillbaka källskatten månadsvis. Men årlig återbetalning fungerar bra för mig. Då tycker jag det finns andra problem som Avanza borde ordna först, som t.ex. att fixa så det går att köpa alla kanadensiska aktier igen.

När man nu ändrar till årlig återbetalning så blev det lite speciellt denna gången när tre års källskatt betalades tillbaka. Jag fick ungefär 69 000 kr tillbaka som jag omedelbart köpte nya aktier för. Som jag skrivit innan så gick nästan alla pengarna till att fylla på mitt senaste innehav, Main Street Capital, men jag köpte också lite Realty Income.

Det är trevligt när det trillar in extra pengar så här, särskilt när portföljen har gått lite trögt den senaste tiden. Det motsvarar ändå tre och en halv månads sparande från lönen och ökade min årliga utdelning ytterligare lite till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar