måndag 27 mars 2023

Inköp Mars

Börsen har inte varit snäll mot min portfölj de senaste veckorna men så kan det gå när man äger en hel del aktier inom bank och fastigheter. Jag var uppe på rekordnivåer innan det vände nedåt och nu är det röda siffror för året igen. Då passade det bra att det var dags för lön igen och man får trösta sig med att det blir billigare att köpa nya aktier. Mars är också första månaden med mycket utdelningar och det har redan trillat in del pengar som jag nu handlar upp. Det stora utdelningsregnet kommer dock nästa månad. Detta köpte jag denna gången:

SEB


Cibus


Atea


Main Street Capital


XACT Norden Högutdelande






Aktier i banker står inte högt i kurs för närvarande men jag tror att svenska banker är säkrare än många andra. Det gör att det blir ett bra tillfälle att köpa till lägre pris och denna gången ökade jag i SEB.

Fastigheter är heller inte populärt just nu och Cibus gick ner efter att de gjorde en nyemission. Man kan tycka det är lite konstigt att göra nyemission samtidigt som man delar ut pengar men jag gillar fortfarande Cibus och passade på att öka mitt innehav nu när priset gick ner. Detta blev månadens största köp.

Precis som förra månaden så fyllde jag på Atea och Main Street Capital. Nu har återbetalningen av utländska källskatten börjat komma och då blir det ett större köp i Main Street Capital inom kort.

De sista pengarna spenderades på lite fler XACT Norden Högutdelande.


Köpen ökar min årliga utdelning med 2 446 kr.

2 kommentarer:

  1. Fina köp. Funderar själv på att plocka in en stek cibus på dessa nivåer, men tänker att det finns en chans för en ytterligare ursköljning först -- då slår jag till. Finns du på twitter förresten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns alltid en chans att det går ner mer men svårt att veta så jag sprider ut köpen över tid.

      Jag finns på Twitter (@moneyfnothing) men har varit dålig på att skriva något den senaste tiden.

      Radera