tisdag 28 februari 2023

Inköp Februari

Lönen från februari sattes i arbete på fredagen förra veckan. De flesta bolag i min portfölj har lämnat sina rapporter och det får mig ofta att se lite annorlunda på vissa innehav. Några innehav blir jag mer intresserad av att öka i medan andra minskar intresset för. Detta köpte jag denna gången för lönen samt månadens utdelningar.

Handelsbanken


Atea


Main Street Capital


XACT Norden Högutdelande






Marknaden gillade inte Handelsbankens rapport och aktien föll. Jag tyckte inte det var så illa samt att jag tror på bankerna den kommande tiden så jag fyllde på mitt innehav. Jag äger aktier i alla storbankerna men Handelsbanken är det minsta innehavet av dem. Detta blev månadens största köp.

Jag vill gärna öka andel norska bolag i portföljen och efter en stark rapport så valde jag att öka i Atea. Jag har ägt aktier i Atea i många år men det var länge sedan jag köpte några aktier. När jag har fyllt på andra innehav så har det gjort att Atea har sjunkit till botten av portföljen och blivit ett av mina minsta innehav. Det tänkte jag ändra på nu och planen är att fortsätta köpa aktier kommande månader.

Jag fortsätter att fylla på mitt senaste tillskott i portföljen, Main Street Capital. Det blev några nya aktier denna månaden också men det stora köpet planerar jag fortfarande att göra när Avanza betalar tillbaka den utländska källskatten.

Ett litet köp gjordes också i den börshandlade fonden XACT Norden Högutdelande.


Köpen ökar min årliga utdelning med 1 721 kr.

1 kommentar:

  1. Fina köp! Bra summor du sparar varje månad. Extra bra i dessa tider.

    SvaraRadera