söndag 15 januari 2023

Avanza Private Banking

Om man har över 3 miljoner i samlat kapital hos Avanza så har man möjlighet att bli Private Banking kund. Det var ganska längre sedan jag passerade den gränsen men det var först nyligen som jag blev Private Banking kund. Ärligt talat så tycker jag inte det tillförde så mycket värde för mig så det var inget jag hade bråttom att anmäla mig till. Några av fördelarna med att vara Private Banking kund är:

- Inbjudningar till träffar och event
- Bolån med lägre ränta
- Högre ränta på ISK/KF
- Lägre courtage

Träffar och event sker nog i huvudsak i Stockholm så det är inget som är aktuellt för mig. Något bolån har jag inte så det har jag heller ingen nytta av just nu. Det kan bli aktuellt i framtiden så då är det bra att kunna få lägre ränta. Vid årsskiftet så införde Avanza ränta på likvida medel på ISK och kapitalförsäkringar och där får Private Banking kunder lite högre ränta. Jag tycker inte man ska sitta med likvida medel på t.ex. ett ISK och själv så har jag bara små summor så det kommer inte bli mycket i ränta. Det enda som jag har glädje av nu är lite lägre courtage. Jag köper ofta för mindre summor i flera olika aktier och använder därför främst courtageklass Mini. Där är det rörliga courtaget 0.25% men för Private Banking kunder är det 0.15%. Kanske inte ser så mycket ut men det blir några kronor mindre i courtage.


En annan anledning till att det dröjde att bli Private Banking kund var att man var tvungen att ringa till Avanza för att anmäla sitt intresse. Jag ogillar att behöva ringa upp och ordna saker över telefon utan föredrar andra kanaler. Någon gång under sommaren så ändra Avanza till ett formulär på hemsidan, som man fyller i om man är intresserad, och det passade mig bättre. Jag fyllde i min uppgifter och dagen efter ringde en person från Avanza för att välkomna mig som Private Banking kund och ytterligare en dag senare så var det aktiverat på mitt konto.

Jag tycker fortfarande att det inte ger så mycket extra att bli Private Banking kund men det är gratis och ger åtminstone lite lägre courtage så då kan man lika gärna anmäla sig om man har över 3 miljoner i samlat kapital.

3 kommentarer:

  1. Hej Money for Nothing.

    Tack för ett intressant inlägg gällande Avanza. Jag tycker själv att det är bra att vara PB-kund hos Avanza. Som du nämner så är det inte så stor skillnad mot att vara vanlig kund hos dem. Men lite lägre courtage är alltid välkommet. En annan fördel är att man komer fram lite snabbare till kundtjänst om man behöver nå dem via telefon. Det finns även en app som heter KEY AZA som du kan nyttja som PB-kund. Det är diverse erbjudande till Avanzas PB kunder och jag har själv nyttjat några bra erbjudande där över tid. Precis som dig har jag inget bolån men ett billigare alternativ till detta är ju bra för dem som behöver det.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju inga nackdelar med att bli PB-kund så då finns ingen anledning att inte bli det.

      Tack för tipset om appen. Den hade jag faktiskt ingen koll på så den får jag titta närmare på.

      Radera
  2. Har för mig att man som PB-kund har möjlighet att köpa amerikanska & kanadensiska etf:er som stoppades för några år sen.

    SvaraRadera